måndag 29 februari 2016

Hård helg!

Jag får börja med att be om ursäkt för den dåliga uppdateringen här på bloggen i helgen. Wi-Fi´t på hotellet vi bodde på var sämre än Mc Donalds hamburgare.

Vi börjar med Lördagens linjelopp går nära mexikanska gränsen. Vi skulle köra 140 km uppdelat på 4 varv. På varje varv var där 2 stigningar på 3 km respektive 5 km. Startfältet var riktigt bra i år. Amerikanska Jelly Belly och de Mexikanska landslaget var på plats. Direkt från start gick där iväg 1 grupp med 7 man och vi hade en med där framme. Själv satt jag bara och väntade på att åkarna från Jelly Belly skulle röra på sig och det gjorde de redan på första stigningen på första varvet. Direkt när de attackerade så satt jag på deras hjul. Vi kom snabbt upp till frontgruppen och nu hade Jelly Belly 5 man i front. På andra stigningen satte de upp farten ordentligt och folk flög av. De var jag, 2 från Mexico och 5 Jelly Belly cyklister kvar i front. Redan ute på andra varvet så började Jelly Belly attackera och det var bara att börja plocka attacker. Trodde mexikanarna skulle vara lite mer på min sida men icke. På sista stigningen på andra varvet så hade det tömt mig på krafter tyvärr. Jag ska villigt erkänna att jag saknade lite power i benen men dom gjorde livet jäkligt jobbigt för mig. Jag var otroligt nära att täppa till luckan sista gången men saknade det där lilla extra Så jag hamnade tyvärr i ingenmansland men körde på bra ändå för att plocka 8:onde platsen. Tyvärr blev jag upphunnen på första stigningen på sista varvet och blev sen slagen i spurten av ett par cyklister. Så en blev en 12:e plats.
Nöjd?
Nej, ville så klart köra om segern och hade hoppats på lite bättre ben. Men med ett sådant övertag Jelly Belly hade i frontgruppen så är det svårt. Det jag kan glädja mig åt är att dom ser mig som ett hot och att man är med när det händer.



Sliten cyklist!
Innan folk droppade av i frontgruppen

Idag hade vi först 3.5 h i bil för att komma till dagens GP. När vi väl kom dit så var jag inte anmäld så var nära på att hoppa det helt. Men fick ett nr och började trampa lite för att väcka ett par stela ben. När starten gick så satte jag mig i front för att försöka få igång benen och efter ca 25 min så var de igång. (satte inte i front i 25 min, 2-3 varv fick räcka) Trodde inte banan skulle vara utslagsgivande men vinden gjorde att det faktiskt blev hårt. Så efter 30 min så attackerade jag i kantvinden och kom loss själv. Min första tanke var HELVETE men höll mig runt 350 watt för att inte döda mig själv. Efter 1.5 omgång kom där upp 9 man till mig och vi jobbade riktigt bra. Efter ett tag visade det sig att denna gruppen skulle hålla hem. På sista varvet så var jag lite ouppmärksam och kom in på upploppet helt fel. Så trots bra ben så räckte det bara till en 7:de plats.
Är jag nöjd?
Nja, jag är nöjd att jag skapade tävlingen och att jag var med där framme ordentligt igen. Men måste våga tro och satsa på mig själv i sådan här spurter. När det varit hårt så kan jag spurta och det måste jag intala mig ordentligt.

Fick köra ensam idag också men idag var jag i solo ledning!

Där var en liten summering av helgen. Tänkte skriva lite om omgivningen jag har rest i och hur det är att resa tillsammans med ett amerikanskt lag. Men det får bli i morgon så jag inte tråkar ut er. 

God natt.

fredag 26 februari 2016

Varför utsätter jag mig för detta?

Ja varför ska man köra så man måste hoppa av cykeln för att inte ramla av?

Det är en enkel fråga att svara på.
För efteråt så är man så otroligt nöjd med sig själv och livet i stort. Att man blir en bättre cyklist är en bonus i det hela. Jag får ett otroligt rus i kroppen när jag känner att jag tömt kroppen på all energi. Har man den känsla efter ett lopp så vet man att man gjort allt man har kunnat och sen om det räcker till en 10:onde plats gör inte så mycket. Man har gjort allt som står i sin makt för att få ett bra resultat.

Annars har det inte hänt så mycket idag. Efter träningen så tvättade jag cykeln och lite kläder. Fick ta en tur i familjens Audi A8 med en 4.2 liter motor. Man måste vara försiktig på gaspedalen när man kör den bilen vill jag lova.

Imorgon åker vi ner till San Diego för att köra en riktigt fin tävling. Hoppas på att klättrarbenen vill infinna sig runt kl 13.00 på Lördag. Sen på Söndag är det ett GP.
Det är oftast så det ser ut här på tävlingshelgerna. Ett linjelopp på Lördagen och ett GP på Söndagen. Vi ska bo på något hotell nere i San Diego så jag hoppas att jag kan skriva några rader i morgon och efter tävlingen på Lördag.

Har blivit kompis med den jävla konen!

Cyklar man hårt så får man vila hårt också!

Ordning och reda!

torsdag 25 februari 2016

Coolaste träningen och tidningskändis igen!

Ja dagens träning kan ha varit den coolaste träningen jag någonsin gjort. En kompis här borta som känner till alla vägar kring Hollywood, Beverly Hills, Griffethpark med mera råkade vara ledig idag. Så han hämtade upp mig i morse också åkte vi ner till Sherman Oaks och pakerade bilen där.

Sen började vi cykla upp och ner för de branta gatorna vid Beverly Hills där villorna och bilarna kostar en förmögenhet. Det är en helt annan värld man kommer in i. Efter det tog vi oss ner till down town Hollywood och cyklade lite på stjärnorna i gatan för att därefter köra upp för den berömda parken precis ovanför Hollywood.
Ovanför down town Hollywood.
Därefter cyklade vi igenom UCLA universitet för att sen köra till en damm som ligger precis under Hollywood skylten. 
Otroligt fint!
Sen cyklade vi vidare till Griffethpark och precis i början av parken så ligger ett fint litet kaffeställe som vi givetvis stannade på. Här träffade vi på ett äldre par från New York som vi pratade med samtidigt som vi drack vårt kaffe. Det visade sig att mannen var 50% svensk men tror inte att han pratade Svenska för det.
Gott kaffe här!
Sist på turen nere vid Hollywood vår att köra upp till själv skylten och till observartoriet som ligger inne på Griffethpark. Där uppe var en helt otroligt utsikt. Är ni här borta så besök denna platsen för allt i världen. Stanna på trail cafe också, Det är mitt LA tips :)


Otroligt utsikt!


För att få lite extra tid på cykeln idag så körde jag hem från runda nere i Hollywood också. Så det blev ett ordentligt pass på cykeln idag. Alla dessa branta backarna tog hårt på benen kunde jag märka mot slutet av dagens träning.


Fick även veta igår att Trelleborgs allehanda skrev en lite artikel om mig igår. Roligt att få vara kändis hemma kring Trelleborgs egna Hollywood (Frans Malmrosgatan) 
Gårdagens artikel!
Det blev mycket foto i dagens inlägg men hoppas det var ok. Imorgon blir det lite hårda intervaller innan vi åker till race på Fredag.






onsdag 24 februari 2016

Nya vägar och våga vägra Strava!

Det börjar bli tjatigt att skriva det men idag var ytterligare en dag med otroligt väder. Planen var att få 5 h i kuperad terräng och så blev det också. Större delen av runda var för mig helt nya vägar, fantastiska vägar utan trafik.
Planen var dock inte att trycka på något idag men kunde inte låta bli att sätta en på sista stigningen idag och på så vis få ett "KOM" på strava. Men bara för att jävlas med amerikanerna så lägger jag inte upp det på Strava. Har ju min kampanj, våga vägra strava :)

Vad är då KOM? 
King Of Mountain, Strava är enormt stort här borta och alla lägger upp sina träningar där. Man kan tävla på alla plan via Strava tydligen. Jag är inte super insatt i det hela.

På toppen av dagens längsta stigning!

Cool miljö att cykla i!
Imorgon väntar ytterligare en hård dag på cykeln med lite intervaller under resans gång. Det kanske blir i cool miljö nere vid Hollywood annars blir det på bekanta vägar här "hemma" vid.
Har tyvärr inte mycket mer att skriva idag. Ber om ursäkt för ett tråkigt inlägg idag. Lovar att komma starkt tillbaka.

tisdag 23 februari 2016

Måndag och möte!

Måndagar här borta är lika med en lugn dag på cykeln och försöka slappna av så mycket det går. Idag blev det 2 h med ett givet kaffestopp efter ca 1 h träning. Tycker att benen och formen är på uppåtgående så det är skönt.
Man får alltid lite extra självförtroende när man får hoppa upp på pallen. Men nu väntar 2 riktigt hårda dagar på cykeln.

Men jag även gjort lite nytt här borta idag. Har haft möte med en av mina sponsorer FORZE strumpor som jag även säljer via Visom.
Ett riktigt lyckat möte där de kommer tillgodose mig med coola strumpor resten av året samt att Visom kommer få en massa nya coola strumpor att sälja.
Vilka tror ni läsare kommer sälja?


Några man kan sälja?

Redan beställda!

Sen fick jag höra om en butik som har ett otroligt utbud på öl. Så dagens utflykt efter mötet fick givetvis bli dit. Jäkla med öl de hade. Köpte några st som måste testas, men det blir bara en ikväll. Någon måtta får det vara på det hela.

Bra utbud här!
Nu på kvällen har jag fått vara med att göra amerikansk apple pie. Vet ni vad hemligheten är? Jo en SATANS massa smör och socker. Trodde inte att där kunde få plats så mycket socker och smör i en äpplekaka. Men allting är större och mer här borta så. Jäkla tur att där står 5 h på schemat i morgon.



måndag 22 februari 2016

Day off och cykeltest!

Ja idag var det en totalt day off på cykeln. Ett crit på 90 min skulle köras och mitt ända mål idag var att bli riktigt trött.
Så efter 10 min så satte jag mig i front och bombade allt jag kunde i 20 min för att sen se om man kunde komma loss. Det kunde man men tyvärr höll det inte allt får länge. Efter det satt jag mest i fältet och rullade med. Hade inte riktigt motivationen att sitta och kriga uppe i front igen. Men till sist blev det ett bra träningspass om inget annat.

Nu är siktet inställt på nästa helgs tävlingar och linjeloppet på Lördag. Såg på startlistan och där kommer bra lag till denna tävlingen så det ska bli roligt. Tävlingen går av stapeln utanför San Diego. Det är alltid roligt att komma ner där, det är en otroligt fin stad.

Trafiken här borta har jag inte skrivit så mycket om men den är hemsk. Folk kör precis hur de vill på motorvägarna. Man kör om till höger eller till vänster, ja man kör om där det passar helt enkelt. Om det inte vore nog så är där x antal 100 000 bilar ute samtidigt också. Här finns en bana här borta som heter Car pool lane och där får man endast köra om man inte är ensam i bilen. Detta är den ända körbanan som är relativt fri. Här borta har varje person sin egen bil så det är inte så konstigt att där blir lite köer.

På väg till dagens tävling!

imorgon väntar en lugnare dag med ett möte och lite andra spännande saker. Men mer om detta längre fram.

Här är en liten rolig test angående cyklar. Själv klarade jag 9/10, var lite för het på gröten på den ena tyvärr.

http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/cycling-quiz-can-you-identify-the-worldtour-bike-from-its-silhouette-212616#S5bhqHmWPBDcCp9x.01

God morgon och God natt!

söndag 21 februari 2016

Första pallplatsen i hamn!

Först vill jag tacka för all respons för inlägget igår angående watt. Det är alltid roligt att diskutera watt med andra cykelnördar.

Men till dagens strapatser. Det var en kortare linjelopp på ca 85 km som skulle köras på en bana fram och tillbaka. På varje varv var där 2 kortare backar men då vi skulle köra 25 varv så visade sig att dessa blev utslagsgivande mot slutet. För att vara här borta så var det ett ganska stort fält som kom till start, ca 80-85 man. Med många av de större lagen med fulla uppställningar på startlinjen.
Första 10 varven satt jag mest och skällde på min lagkompisar samtidigt som jag drack vatten. Kör man för ett lag så ska man köra som ett lag inte köra in sina lagkompisar som försöker skapa en utbrytning. Men lyckades ganska snabbt få stopp på den idiotin.
Strax efter blev där en större vurpa i fältet och en av killarna mådde inte allt för bra där han låg. Det gick i 55-60 km/h när det smällde så hoppas att skadorna inte blev för omfattade på de som gick ner.

Ca halvvägs in i loppet så började mina ben vakna till liv och jag försökte ett par gånger attackera på den första backen. Det visade sig att jag kom loss med ett par cyklister men vi blev inhämtade utför. Tänkte att det är bäst att vara med på noterna nu för snart händer där nog något.
Rätt som det var så så blev vi en grupp på 15 cyklister i front med de 2 största lagen väl representerade. Men gruppen var för stor och samarbetet fungerade inte allt för väl. Själv satt jag bara på hjul då jag menade på att jag inte hade något intresse av att köra. Med 11 varv kvar så var vi hämtade och jag försökte igen på backen och kom loss med 3 andra. Vi jobbade fint tillsammans och lyckades få 35 sek ner till fältet. Med 5 varv kvar så kom 2 man upp till oss och samarbetet gick helt i stå. Så jag satte mig i front tillsammans med en från Air Gas (Chris Honers gamla lag) och vi lyckades hålla fältet bakom oss. Med 1 varv kvar stod det klart att vi skulle köra om segern. Lite väl för het på gröten så körde jag igen i backen och kom loss men de hämtade mig tyvärr med 1 km kvar. I spurten så blev jag regelrätt spurtslagen men är trots allt nöjd med min 3:dje plats efter allt jobb idag.
Skönt att visa sitt värde här borta och att få lite respekt i klungan inför kommande tävlingar.

För att komma in på watt så hade jag ett snitt på 284 under de 2 h tävlingen varade. Fick jobba lite mot slutet av tävlingen om man säger så.

Att fixa en fin prisutdelning är inte hög prioritet här borta.

lördag 20 februari 2016

Watt,watt eller watt?

Idag har det varit en lugn dag här borta, var ute och rullade ca 2 h i det underbar vädret som råder just nu. Det är som man skulle säga i Sverige lagom. Det kunde gärna för min egen del varit ett par grader till men som sagt ska inte klaga.

Var inom den lokal cykelbutiken idag och pratade lite skit med ägaren. Har blivit bra kompis med honom och vi kan ha roliga konversationer. Så idag pratade vi watt och han frågade hur många watt jag körde på under 10 och 20 min. Eller han rättade sig och frågade hur många W/kg jag körde på.
För detta tror jag vi måste reda ut lite, Watt nörd som man är :)
Watt är effekten du trampar ut och väger du 100 kg för att ta något enkelt så har du mer massa att föra ner i pedalerna. Så 400 watt för en som väger 100 kg är inte desamma som 400 watt för mig som väger runt 65 kg. Det är där w/kg kommer in.
En som väger 100 kg och kör 10 min på 400 watt har 4 w/kg. Jag som klarar 10 min på 400 watt och väger 65 kg kör på 6.15 w/kg.
Så där ser ni ganska tydligt hur mycket det skiljer. Men det slutar inte där. Olika wattmätare har olika watt så det är otroligt svårt att jämföra watt med watt. SRM watt kontra Stages watt är inte desamma. Men kör du med stages så kan du alltid jämför med dina tidigare träningar samma gäller så klart SRM och alla andra wattmätare. Men att jämför de olika mot varandra blir inte rättvist.

Sen kommer vi till de olika watten i watten. Ja det är komplicerat det här men jag försöker reda ut watt problemet så gott jag kan.
Förra helgen så pratade vi watt efter tävlingen och jag hade 256 i snittwatt under 4 h. Då har det inte varit en mega hård tävling men inte heller någon fikarunda. En av mina lagkompisar hade då 378 eller något liknande. Ja visst han väger mer än mig och har en annan wattmätare men ändå. Jag sa vänligen men bestämt att det inte kunde stämma.
Då visade det sig att han hade ställt in sin data på normalized power. Vilket betyder att datan enbart tar de watten som trampas och tar bort alla dödpunkter under ett lopp så som när man frihjular.
Det är givetvis ett värde men när man pratar watt så pratar man snittwatt under hela loppet där man räknar med alla gånger man inte trampar.

Under ett linjelopp så behöver det inte vara en nackdel om man har lite watt. Det visar att man kört smart och sparat sina krafter till rätt tillfälle.
Hoppas ni har blivit lite mer kloka på watt efter min korta utläggning. Längre fram kommer en text om de olika wattmätarna också.

Kaffestället här borta!

fredag 19 februari 2016

Härligt att fortfarande vara modell!

Var gårdagens väder en missär så var dagens väder helt perfekt. Regnet rensade ut luften och solen stod högt på himlen igen. Så helt perfekt väder för lite mördande 30 sek intervaller.

Dessa 30 sek intervallerna körs i en backe som ligger ca 1.5 h från huset där jag bor. Så det är enligt mig perfekt avstånd både dit och hem. Det som är bra med backen är att det går svagt utför innan man går in backen. På det viset får man fart in i backen och kan gå på ganska tynga växlar så man blir RIKTIGT trött. Gör man dessa 30 sek intervallerna på rätt sätt så orkar du knapp 5 st. Man ska dra igång för allt man är värd och sen bara skicka på allt vad man har tills man är i "mål".
Testa gärna i någon backe i närheten där du bor. Men varnar för en mindre behaglig upplevelse direkt efteråt och en fantastik upplevelse 20-30 min efteråt när pulsen lagt sig :)

Fantastiskt väder!

Fina vägar på vägen hem!

Modell!


På vägen hem så stannade vi för att ta veckans första kaffestopp. Efter det så rullade vi snabbt förbi en cykelbutik och där låg en precis utkommen cykeltidning. Bläddrar lite försiktigt i den och helt plötsligt är där en bild på mig. Jag blev fotograferad i fjol för samma tidning och tydligen så använder de fortfarande mina bilder.

Imorgon blir det en väldigt lugn dag innan helgens tävlingar. Det är i och för sig 2 mindre tävlingar men ändå. 1 kortare linjelopp och 1 GP. 


torsdag 18 februari 2016

Fångad av en stormvind!

Kunde knappt tro mina ögon när jag såg att regnmolnen började dra in över mig under träningen idag. Det som började så bra med 24-25 grader när jag körde ut slutade med 13 grader och ösregn. Men vi rullar tillbaka bandet lite.
Planen var att få ca 5 h idag med lite 10 min intervaller. Körde till backen där jag skulle köra intervallerna och då sken solen skönt. Intervallerna fungerade bra och de riktigt fina watten är på gång. Förhastade mig lite på andra intervallen och fick betala priset sista 2-3 min av intervallen. Efter detta fortsatte jag som planerat. När jag var längst bort på rundan drar regnet in och temperaturen faller direkt. Tror jag är på ca 1200-1300 möh när regnet kom. Kan lova er att den utförskörningen som följde inte var rolig. Kan lova att vinden tog tag i mina 60 mm hjul. Fick faktiskt stanna halvvägs för att röra lite på armar, fingrar och köpa ett Twix. Som tur var hade jag tagit med min vindväst så förs inte om mage/bröstkorg som tur var. När jag kom längre ner så kunde trycka på lite och få upp värmen igen.
När jag väl kom hem så stod klockan på 5.5 h så det blev trots allt en bra dag på cykeln.

Fångad av en stormvind!

Har lovat att skriva ett par rader om Amerikanska cykelbutiker. Kommer dela upp det lite i avsnitt och skriva lite då och då om detta. Idag blir det lite om slitage delar som är betydligt dyrare här borta än vad det är hemma. Tex ett Conti GP II 4000 kostar allt från 70-80 dollar här borta i cykelbutikerna vilket är betydligt dyrare än hemma. Samma sak gäller kedjor, kassetter och andra slitage delar. Sen Amerikanska produkter är billigare än hemma.
En sak man sätter stort värde på här borta är den lokala cykelbutiken. Internet har inte slukat upp marknaden på samma sätt som hemma och det är roligt att se.

Tror det får bli en tidig date med kudden i kväll. Eller tror och tror, jag vet. I morgon väntar lite 30 sek intervaller och ett kaffestopp. Det hör tyvärr inte till vanligheterna på distanspassen här att det blir kaffe. För man cyklar rakt in i ingenmansland på de längre turerna. Så det som erbjuds då är en Cola och Snickers eller något liknande. Men i morgon blir det kaffe på vägen hem från intervallerna. En Torsdagstradition.


onsdag 17 februari 2016

Lång dag och rättegång!

Californien bjuder på helt fantastiskt väder just nu. Det är nästa och nu skriver jag nästan att det är för varmt. Idag visade kvicksilvret 37 grader mitt på dagen, men tror inte jag är i rätt position för att klaga.
Det blev 5.20 i "bergen" här borta. Man kan inte likna det som bergen i Italien eller Frankrike men det går uppför och det går nerför.
Har fixat lite med min sittställning idag då jag inte tyckte att jag satt 100% på cykeln. Så förhoppningsvis känns det bättre i morgon. Måste även få tag på bättre däck. Kör på Vittoria´s billigaste däck nu och även om det mesta sitter i huvudet så känns det inte riktigt säkert när man kör utför i 60-70 km/h. Man har blivit kräsen på senare år helt klart.

Nu till den jobbiga delen här borta. Jag är här för att tävla och köra för laget men det är tyvärr inte ända anledningen till varför jag är här borta just nu. För er som inte vet så blev jag påkörd bakifrån för 2 år sedan på en träning här borta. Jag fick 3 frakturer på ryggkotorna och fick flygas hem betydligt tidigare än önskat. 
Där har varit många turer kring det hela och tillsammans med min advokat har vi stämt kvinnan som var nära på att ta mitt liv. Hennes sida har i sin tur dragit ut på det så länge det bara har varit möjligt men nu är äntligen ett avslut nära. Jag ska upp i en amerikansk rättegång i början på Mars och det är en del väldigt tungt arbete som ska göras innan det. Det väcker många minnen när man går igenom allt om och om igen.
Så jag vet vad jag ska göra efter att jag här tränat i allafall.

Men låt oss fokusera på det som är roligt och på det jobb jag ska göra för laget här borta. i morgon väntar ytterligare 5 h på cykeln, insprängt där någonstans så blir det 2x10 min intervaller på ganska hög intensitet.
Nu väntar en välförtjänt middag och ska se om jag kan ta mig till Ben & Jerry´s senare. I morgon tänkte jag skriva lite om amerikanska cykelbutiker och priser här borta.




tisdag 16 februari 2016

GP och mina cyklar!

Sista etappen av Valley of the Sun var ett lättåkt GP i centrala Phoenix. Det var faktiskt riktigt coolt att köra GP lopp inne i centrala Phoenix. Det är inte varje dag man gör det.
Men för att börja från början så rullade jag ut 2 h på Söndag förmiddag för att få lite extra tid på cykeln då jag har svårt att hävda mig på så här lättåkta GP. 
Själva tävlingen var en ganska snabb historia. Min cykeldata visade precis under 50 km/h under de 60 min vi tävlade. Där hände tyvärr inte så mycket då de större lagen ville hålla ihop det till en spurt där Eric Marcotte vann (Amerikansk GP mästare).


GP i centrala Phoenix.

Över lag kan man säga att GP eller Crit som det så fint heter här är en stor sak. Man tar GP loppen mycket mer seriöst än vad man gör hemma eller ute i Europa. En av orsakerna är att det är betydligt enklare att arrangera ett GP lopp här borta än ett linjelopp. Inte sagt att linjeloppen är dåliga på något sätt men GP loppen är lika mycket värda som linjeloppen.

Efter vi hade gått imål igår så hade vi X antal timmar i bilen för att komma hem till LA eller rättare sagt Santa Clarita som förorten till LA heter där jag bor. Tror jag var hemma strax innan 02.00 i natt så var lite mör i kroppen när man steg upp i morse.
Annars har det varit en lugn dag med 2 h lätt cykling och givetvis ett kaffestopp på det.

Lovade skriva ett par rader om vad jag kör på här borta.

Linjecykeln är från huvudsponsors till laget Centric. Det är en butik i utkanten av LA som har sitt egna märke. Av någon konstig anledning så kör jag på deras Aero variant med Shimano Ultegra. (Ja jag vet)
Fizik Antares sadel, Look blade pedaler och hjulen är även Centric´s egna. Jag träna på 60 mm hjul och har ett par riktigt lättvikts hjul till kuperade tävlingar. 
Glömde nästa att skriva att den viktigaste delen på cykeln är ett SRM vevparti. (dock inte på bilden)
Linjecykel
Tempocykel!



Tempo cykeln är där inte så mycket att skriva om då den har nästan samma komponenter som på linjecykeln. 88 mm framhjul och bak ska där sitta ett diskhjul om laget inte glömmer det.

Givetvis är jag här borta för att tävla och försöka göra bra resultat. Ska även besök framtida leverantörer av diverse cykelprylar till Visom framöver. Men tyvärr finns det ytterligare en anledning varför jag är här. Men mer om denna lite mindre roliga saken i morgon.
Nu när ni ska starta tisdagen så går jag och lägger mig.









söndag 14 februari 2016

Den jävla skylten!

Ursäkt mitt språk men är fruktansvärt förbannad på en jävla kon och en skylt. Men vi börjar från början.

155 km skulle avverkas under solen ute i öknen. Ganska omgående kom där iväg en grupp på 8 cyklister men där var inget hot i den gruppen. Så det blev 5 otroligt tråkiga varv. Varje gång i backen så satte jag mig topp 10 om där skulle hända något. Jag trodde backen skulle vara hårdare men det var den tyvärr inte. Men ut på sista varvet så ökades farten ganska rejält och in till backen sista gången så var det duktigt positionskamp. Jag kom in i backen på 6-7 hjul och satt fint där med 3 km kvar.
Med 1 km till mål så planade backen ut något. Spurten öppnades upp med 500 m till mål och jag satt fortfarande topp 10. Hittade en lucka och skulle precis dra igång ordentligt när hela fältet drar åt höger och killen framför mig klipper en kon. Min första tanke var att jag skulle gå duktigt i backen men kastade cykeln åt höger. Det skulle jag inte gjort för där stod den jävla feeding zone skylten. Så det var bara att låsa bromsarna och det kanske inte är det bästa att göra i en spurt. Det var jäkligt synd för jag satt bra med och hade fint tryck i pedalerna. Lyckades på något märkligt sätt ändå komma med första gruppen in över mållinjen. Det visade sig sen att det hade spruckit av ganska rejält på vägen upp till mål.
Är fortfarande duktigt irriterad men känns skönt att vara i ok form trots det dåliga vädret vi hade i slutet på december/ början på januari.

Imorgon väntar en 90 min långt GP och sen 7-8 h i bilen för att komma hem. Så imorgon blir det tyvärr ingen uppdatering men däremot på måndag så kommer en liten text. Orkar tyvärr inte skriva om våra prylar idag så det får bli på måndag. Den som väntar på något gott……..

Jo måste bara skriva 2 rader om hur dumma amerikanerna kan vara ibland. Efter loppet så bestämde vi oss för att försöka få något i oss. Så det blev subway för min del och hamburgare för amerikanerna på laget. Men vid sidan om fanns där ett glass ställe som givetvis skulle besökas. När man väl kom in så var där bilder och texter om alla möjliga olika sorters glasskombinationer. Amerikanerna tog givetvis en glasskombination med sås, godis och allt annat man kan tänka sig. Därefter kom svensken som ville ha 2 kulor i en strut. Tog nog mig 3-4 min att förklara att jag endast ville ha glassen i en strut utan några tillbehör. Detta var för killen som sålde glassen helt ofattbart. Men du vill iallafall ha glassen mixad ihop? NEJ, kan jag få 2 kulor i en strut sa jag lätt irriterat. Detta var för enkelt för honom att förstå så han la glassen i en bägaren. Men det var inte lönt att klaga så jag betalade och käkade min glass som var helt ok. Den killen hade inte alla indianerna i samma kanot det kan jag lova.

Innan start idag.

Så nu väntar sägen.

lördag 13 februari 2016

Tempo, vad är det?

Ja då var första etappen avklarade och jag sitter i en soffa ganska utslagen. Tempot gick av stapeln mitt ute i öknen och temperaturen visade runt 35 grader. Men det var inte det som var problemet idag. Som jag skrev igår så hade jag inte allt för höga förväntningar på dagens lopp. När man vet att de andra killarna har diskhjul, ordentliga däck och har kört mer än 40 min på sin cykel så tappar jag iallafall lite av motivationen.
Men försökte ändå få till ett bra lopp och det fungerade ganska bra till vändpunkten då jag kände hur det började dra i baksidan av låren. Det är en sak att testa cykeln i 40 min och en helt annan att gasa järnet. Så för att vara helt ärlig så drog jag i handbromsen för att inte riskera något inför morgondagens linjelopp. Men en otrolig positiv sak är att jag inte fick domningar i benen som jag fick i fjol. Så ska nog kunna få upp farten på denna tempocykeln till sist.
Så nu har jag gnällt så det räcker och blir över.

Imorgon gäller det ca 155 km lång linjelopp, detta också mitt ute i öknen. Tror att det kommer bli en riktigt hård historia. Banan är inte våldsamt kuperad men 6 varv och med denna värmen tror jag kommer döda många. oavsett vad så kommer det bli en rolig dag och det känns som säsongen drar igång på allvar i morgon.

Tempo Tempo Tempo!


Så nu blir det äta och vila så man är 100% klar i morgon. Jo vid startplatsen idag stod en låtsats polis och dirigerade både bilister och cyklister. Det var inte så lyckat vill jag lova. Innan start körde jag fram och tillbaka och gjorde en u-sväng. Det skulle jag tydligen inte ha gjort för satan vad sur han blev. Tror inte han får bestämma så mycket där hemma så istället får han göra det som volontär på cykeltävlingar.

Hoppas att jag kan erbjuda trevlig läsning i morgon, tänkte även skriva en liten text om vad jag kör med för prylar här över.
Ciao

fredag 12 februari 2016

På plats och slöseri med tid!

Så är man på plats i Arizona eller rättare sagt i Phoenix. Det var en lång dag i bilen igår men vi kom fram till sist. Det coola på resan hit att jag för första gången körde i en bil från en tidzon till en annan. Så nu kan man bocka av det på måste göra listan. Nu är väl där bara 976 saker kvar.

Jag brukar vara effektiv med min träning men idag har jag/laget lagt 4-5 h för att träna strax över 2 h. Jag förstår mycket väl att det är svårt att bara köra ut och träna när man bor en bit från Phoenix centrum, men idag blev det lite för komplicerat. Vi tog bilen för att köra linjeloppsbanan vilket i sig var bra men tiden vi la för att komma dit och hem var mindre bra. Hade jag fått bestämma så hade vi kör ut till bästa möjliga ställe men orkade inte ta striden fullt ut idag.
Men men gjort är gjort. testade tempocykeln för första gången idag och jag behöver betydligt mer tid på den cykeln om det ska gå riktigt fort. Så mina förhoppningar om morgondagens tempo är inte skyhöga. En annan sak som är en mindre katastrof är att jag inte får på mitt SRM, så jag kommer inte kunna se om jag tar i eller inte imorgon :) ovan på det så är mitt diskhjul fortfarande är kvar i LA så får klara mig på ett par 80 mm hjul.
Det där med att jag inte får på mitt SRM ska jag givetvis fixa till direkt på måndag. Det fungerar inte att cykla utan wattmätare. Det är som att köra bil utan hastighetsmätare och bensinmätare.

Tempot är 14 miles rakt ut, vändpunkt och rakt tillbaka. Så det kommer bli en snabb historia imorgon. Målet är att inte tappa allt för mycket tid i totalen för linjet på lördag passar mig bra. Är jag bra med i totalen så tror jag kan göra en stor skillnad på Lördag. Sista 3 km går sakta men säkert uppför till målet, så har man benen på lördag så är det bara att trycka på gasen där sista gången.

Jag tror jag startar 13.12 imorgon som sista man från laget. Men det blir en tidig morgon för jag gillar att rulla 1 h på morgon innan man åker till start. På det viset är man redan uppvärmd och igång.

Hittade en bra butik idag!
När vi var och handlade så hittade jag en bra avdelning i affären. Massa goda clifbars i en massa smaker som tyvärr inte finns i Sverige. Vill du testa dessa goda kakorna så gå in på visom´s hemsida och ta en titt.
http://www.visomcyklar.se/tillbehor/energiprodukter/clifbar-c-283-1.aspx

Nu väntar sängen.

onsdag 10 februari 2016

Fint distanspass och jämna watt!

Ja det blev ett fint distanspass i bergen idag. Det har blivit riktigt varmt här borta, vilket gjorde att det fick bli 2 vattenstopp idag. Okej på sista stoppet blev det 1 st coca cola också, men det kan man väl vara värd när man ska köra 5 h.
Körde 3 st 10 min intervaller. Det blev en extra bara för att det gjorde så skönt ont i benen. Meningen var inte att döda mig på något sätt utan att ha ett bra tryck.
Den i mitten blev körd på stora klingan, uppför på 50 kadens. Att köra så tungt är ett bra sätt att bygga upp power och styra i benen. De andra 2 intervallerna var på vanlig kadens och något högre watt. Vad det något är förblir en hemlighet :)
Slå jämnheten på dessa watten om ni kan (grönt sträck):

Jämna watt.

Imorgon blir det lite 30 sek intervaller innan jag hoppar in i bilen för att resa till etapploppet i Arizona. Så vågar inte Lova att det blir lika bra uppdatering därifrån då jag inte vet om vi har tillgång till internet. Men har vi det så blir det en kort text varje dag.

Har inte fått sitta på min tempocykel än men fick en bild skickad till mig iallafall. dock ska jag inte köra runt med dessa hjulen. Utan har ett diskhjul som väntar.


Nu väntar sängen för det kommer att bli en tidig morgon om allt ska hinnas med i morgon.

tisdag 9 februari 2016

Lugn dag och grillar!

Ja idag har det inte hänt så mycket på andra sidan havet. Körde en lugn och fin tur på 2 h i förmiddags. Givetvis med kaffestopp och en amerikansk kaka. Apple turnover var namnet på dagens kaka.
Kommer ingenstans idag då bilen jag ska köra här borta inte är försäkrad. Så väntar tålmodigt tills den är försäkrad så jag kan göra något efter träningen.
Imorgon väntar en lång dag på cykeln. Det är planerat att köra 5-6 h med ett par 10 min intervaller i stigningarna. 1 på tyngre växlar och 1 på lättare växlar men med lite mer tryck i pedalerna. Så det kommer bli en rolig dag imorgon.

Min tempocykel blev iallafall precis klar så ska försöka komma åt den så snabbt det bara går. Så kanske man hinner ta en tur på den innan fredagens tempoetapp.
Vi reser redan på Onsdag till etapploppet som heter Valley of the sun. Etapploppet kommer äga rum i Arizona och närmare bestämt i Phoenix. Så det ska bli roligt att se den delen av USA också.
Försöker hitta lite information om tävlingen och etapperna men hittar inte så mycket matnyttigt. Tror tyvärr inte det är så kuperat där borta. Men hoppas och tror på en bra tävling. Tror dock jag kommer till att få det hårt på tempoloppet då jag inte suttit på den cykeln än. Det är bara att göra det bästa av det hela.

Så var det de här med grillarna. Man behöver tydligen 4 grillar här i USA för att det ska bli perfekt. Men den grillen jag gillar mest är den lilla och konstigt nog är det den man använder mest också. Här finns 2 grillar till men tyckte det blev lite för många bilder på grillar om jag hade lagt upp dessa också. Den ena av de 2 använder man till att grilla hel kyckling och den andra är en kolgrill.

Fick en hel uppsättning strumpor från Forze som jag även säljer via Visom. längre ner kan ni se en bild på dessa. Ska även besöka Forze när jag är här för att ta del av nyheterna för 2016.

http://www.visomcyklar.se/kladerskorhjalm/strumpor-c-224-1.aspx


Under täcket så finns en monster grill som inte används just nu

Denna grillen skulle jag kunna tänka mig ha hemma, riktigt smart.

Nya strumpor från Forze!
Man har blivit jäkligt aero.

måndag 8 februari 2016

Säsongspremiär, Super Bowl och diskbromsar.

Ja så var säsongs premiären avklarad för 2016. Tror jag skrev det igår men skriver det igen. Det är för lättåkta GP här för att man ska kunna göra en ordentligt skillnad. Folk sitter för lätt på hjul eller bryggar upp till en "enkelt".
Det var spurtpris på varje omgång och laget var på tårna. Tror vi plockade 14 av totalt 40 spurtpris så det var helt ok. Efter ca 40 minuter av 90 så kom jag iväg i dagens längsta utbrytning. Vi var 5 man i gruppen som kom loss men tyvärr är inte Amerikaner så duktiga på att arbeta tillsammans. Vi var 3 st som gick runt ordentligt och det är på tok för få om man ska hålla undan på en sån lättåkt bana. Men det var värt ett försök iallafall.
Med 1.5 varv kvar så blev där en massvurpa som jag precis klarade mig från. Där blev en lucka upp till 10 cyklister också var dagens lopp över för min del iallafall. Tror jag hade kunnat täppa till den luckan men hade inte haft något krut kvar till en spurt så jag rullade lite lätt över mållinjen.

Jag är inget större fan av diskbromsar och min syn på dessa ändrades inte efter idag. Tror halva klungan körde med diskbromsar och runt om en kunde man höra hur bromsklossen gick emot skivan. Tjing tjing  tjing. Tror även dagens vurpa blev större än nödvändligt då folk låste sina bromsar i ren reflex och vurpade pga det. Det är inget man behöver vara rädd för med Shimano´s aero bromsar :)

Innan tävlingen idag fick jag tränat 2 h så det var en bra dag att få i benen inför kommande tävlingar. Tror det blir en lugnare dag imorgon innan det blir 2 ordentligt distanspass och sen startar ett etapplopp på Fredag. Men mer om det längre fram.

Det var ju inte en vanlig Fredag här i USA idag utan det var Super Bowl söndag. Såg inte hela matchen men såg de sista 15 min iallafall och halvtidsunderhållningen. Gick ut på gatan utanför huset under matchen för att höra alla skrik och kommentarer från grannarna. It´s a big thing here :)

Bilder från tävlingen kommer inom kort.



söndag 7 februari 2016

Snart tävlingspremiär!

Ja då var det inte många timmar kvar innan det är dags för tävlingspremiären 2016. Tyvärr är det inget linjelopp utan ett klassiskt Amerikanskt GP. Det heter dash for chas och på varje omgång är där spurt om 20 dollar. Så är man med där framme så kan man köra ihop ett par dollar.
GP loppen är inte som där hemma. GP loppen här går på breda fina vägar utan några ordentliga igångdrag. Så det är otroligt svårt att komma iväg i en utbrytning.

Dagens träning bjöd på 4 h i bergen med några kortare intervaller. Kroppen börjar vakna så det ska bli roligt att köra etapploppen och de hårdare linjeloppen framöver.

Vet ni frästen hur många grillar man måste ha här i USA för att täcka upp behovet? Jo 4 st. Där kommer bilder på dessa 4 grillar framöver. Men oavsett om man har 1 grill eller 10 så är det jäkligt gott att grilla i februari :)

Börjar komma in i normala sovtider nu också för er som följer den kampen. kl är 22.16 och sängen kallar.

Mot min vilja så har jag blivit med aerohjälm!

Lite kaffe är aldrig fel!

Snabb som blixten eller långsam som snigeln!


lördag 6 februari 2016

Några timmar i vinden och trådlöst!

Man åker runt halva jorden men ändå får man uppleva samma vind som man får uppleva på den skånska slätten. Vinden måste vara en av söderslätts största exportvaror. Som tur var så visade kvicksilvret en bit över 20 grader så ska kanske inte klaga allt för mycket.
På tal om exportvaror så lurade jag i amerikanerna att Absolut Vodka är Svenskt vatten. Jag sa att man dricker det på finare middagar som vatten till vinet. Blir ni Svenskar inte fulla av Vodka? Nej det är ju vatten, det förklarade jag ju för er :)
De svalde den förklaringen, sen gick vi vidare för att köpa medicinerat amerikanskt kött.

Annars så börjar jag komma in i tiden här borta och körde 4 h i kuperade terräng. Jag körde inte upp i de riktiga bergen utan höll mig där det går upp och ner hela tiden. Som jag skrev innan så var det en satans vind idag. Det var lite läskigt när man körde utför in närmre 70 km/h också kom där kastvindar från sidan.
Körde in till den lokala cykelbutiken här. Har blivit bra kompis med ägaren, så pass bra att jag fick testa Sram´s nya e-tap idag. Det ser coolt ut utan några sladdar men kan inte säga att jag märkte någon större skillnad mot Campagnolo´s EPS eller Shimano´s Di2. Kalla mig gammalmodig men jag tror fortfarande  att sladd eller vajer är bäst.

Om någon undrade så lyckades jag hålla mig vaken till 21.20 igår. så klarade mitt mål. Nu är klockan 21.38 så det blir bättre och bättre.

Avslutade dagen med en lite brasa, där är trots allt vinter :)

På dagens högsta punk.

Fick ta del av en filminspelning under träningen.

fredag 5 februari 2016

Första dagen på jobbet!

Efter en lång resa igår och lite missförstånd på vägen så kom jag fram till en skön säng. I denna sköna sängen så lyckades jag få 12 h sömn vilket var bra för att försöka komma in i tidzonen. Har satt upp ett mål inför kvällen och det är att försöka se klocka slår 21.00 innan jag somnar :)

Fick nästan alla mina prylar idag också. Det är alltid som mini julafton när man får nya cyklar, kläder, hjälmar med mera. Som vanligt så var min tempocykel inte riktigt klar men hoppas den blir klar i början på nästa vecka så jag kan köra in mig innan nästa veckas etapplopp.

En ljus Bild på cykeln!


En lite mörkare bild på cykeln.
Vi får cyklar från huvudsponsorn till laget Centric. Jag har fått "äran" att köra på deras Aero cykel. Men som med nästa alla Aero cyklar så är bakbromsen mer något som sänker farten än något som gör att cykeln stannar helt. Men annars är det en skön cykel att köra på. Ska bli spännande och se vad den klarar i bergen.
Dagens träning på knappt 2 h var varken krävande för cykeln eller han som satt på den. Imorgon kommer det upp lite bilder på våra kläder med mera.

Over and out

onsdag 3 februari 2016

upp upp och iväg!

Ja då sitter jag på 30 000 feet över havet, vad nu det kan bli i meter. Är på väg över till USA och Los Angeles för att starta 2016 års säsong redan nu till helgen.
Jag var på GC för 2 veckor sedan men sen blev jag tyvärr sängliggandes en vecka i någon form av influensa så vet inte riktigt hur formen är i skrivande stund. Men det är mest att få några lopp i kroppen, testa cykel och bli av med stela reseben.

Kommer skriva löpande här på bloggen om livet som cyklist 2016. Nu när jag är i USA så kommer det bli uppdateringar nästa varje dag. Kommer en längre utläggning framöver hur jag ser på 2016.

Innan om åren när jag har varit ute och rest så har det bara varit till att packa ihop sina saker utan att tänka så mycket. Men denna gången var det annorlunda då Lova 10 månader är där hemma. Ska villigt erkänna att det var hårt att lämna sovande dotter och sambo kl 03.45 i morse. Inte för att det var okristligt tidigt utan att man kommer sakna dessa varelser enormt mycket. Men som tur är så finns Facetime och Skype så det ska nog gå.

Otroligt att man kan sitta på just 30 000 feet upp i det blå och surfa. Ja det kostade 19 dollar men det får det fan vara värt när man har 10 h och 45 min att slå ihjäl.

Hoppas ni tittar in här i morgon för lite läsning då också.
Ciao