tisdag 29 mars 2016

Vissa dagar borde ställas in!

Ja vissa dagar är sämre eller jävlas lite extra med en bara. Skulle bara snabbt betala en faktura innan jag skulle ut och träna. Det visade sig att det skulle ta 1.5 h att betala denna fakturan. Där är 1 sak som kan göra mig total galen och det är när elektronik inte fungerar som jag vill. En Ramlösa flaska som stod kvar från kvällen innan fick sig en resa i vardagsrummet.

1.5 h försent kom jag ut på cykeln i det fantastiska vädret som råder just nu. För att utnyttja tiden på bästa möjliga sätt så körde jag 3 st 10 mins intervaller. Vet inte om det var ilskan eller formen som gjorde att dessa intervallerna gick bra. Låg runt 370-380 i snittwatt på dessa förutom sista där jag startade lite långsammare för att bygga upp watten och farten. Så den slutade på 360 men sista minuterna var bra. Har betydligt svårare att hålla bra watt på slätan om man jämför mot att köra uppför. Så för mig var dessa watten helt ok.
Man kan väl säga att träningen var en paus i dagen som borde ställas in.

För efteråt så gick jag ner till banken för att fixa till internetbanken. satt där i 30 min för att få hjälp. När jag väl kom fram och skulle visa mitt körtkort så visar det sig att Lova 1 år hade tömt pappas plånbok på alla kort. Så det var bara att gå därifrån igen utan att få något utträtt. Så imorgon ska jag kolla i plånboken innan jag åker ner till banken igen.

Hoppas på att vädergudarna är med i morgon så man kan få ett bra distanspass.

måndag 28 mars 2016

Cykling är en fantastisk sport!

Det blev ett bra pass idag i ett helt fantastiskt väder. Som jag önskade igår så visade sig solen från sin bästa sida vilket även vinden gjorde. Men en bra planerad runda gjorde att man slapp den värsta motvinden. Klockan stannade på precis under 6 h när jag kom hem.
Tycker att jag har ganska bra tryck i pedalerna. Körde på bra i en av de små backarna och lyckades trycka ut fina watt. Så formen är där om inget annat.

Vi var 6 man som rullade från Visom med olika förutsättningar och med olika mål. (Det ska dock tilläggas att alla dessa 6 tränar cykling regelbundet.) Men trots detta så fick vi ihop ett bra pass tillsammans. Fick frågan hur man lyckas med detta. Att jag som elit kan köra tillsammans med en halvtjock motionär. (ursäkta uttrycket)
Mycket handlar om respekt från båda hållen, Jag måste respektera att de inte kan köra som mig och de måste respektera att jag vill ha träning. Därför var det jag som låg där framme 80% av vår runda tillsammans. I de backarna vi körde så la jag in några hårda intervaller och väntade in folk på toppen. Sen när rundan var över så la jag till 2.5 h och på det viset fick alla en riktigt bra dag där alla var nöjda. Ja visst folk var trötta men glada och det är huvudsaken.
Så det är därför cykling är en sådan fantastisk sport.

Är någon sugen på att få en riktigt rolig träning så kör vi ut kl 17.15 från visom nästa måndag.

Så var det USA och vad som händer där borta. Tyvärr har där varit dålig kommunikation från andra sidan havet samtidigt som laget inte blev uttagen till en av de större tävlingarna där borta. Fick dock ett mail idag om anledningen till den dåliga kommunikationen så alla är på rätt sida igen. Men det blev lite i sista sekunden så jag har valt att skjuta fram min nästa USA resa något.
Verkar som laget genomgår en liten förändring och där har hänt mycket sedan jag åkte därifrån även om det bara är 2 veckor sedan.


Nu väntar sängen innan morgondagen bjuder på lite intervaller. Alltid skönt att köra intervaller :)

Fint väder = fin fika :)

söndag 27 mars 2016

Påskledigt och förkylning!

Det var ett tag sedan jag skrev här på bloggen och måste bättra mig. Har dragits med en envis förkylning men har ändå kunnat träna men igår morse så var det värre så bestämde mig att vila lite och låta förkylningen försvinna. Men ska villigt erkänna att det var skönt att fira Påsk och dotterns 1 års dag utan att behöva hoppa upp på cykeln innan. Att vila ordentligt gör bara att man blir sugen på att träna lite hårdare och lite mer fokuserat.

Men imorgon så blir det åter igen att trampa lite. Tanken är att köra ett längre distanspass på ca 6 h, hoppas på att solen vill visa sig från sin bästa sida imorgon.
Tanke var att jag skulle åkt över till USA i veckan som kommer men det har det tyvärr blivit ändring på. En längre utläggning om detta kommer i morgon. Man kan säga att det är en kombination av en massa saker.

Nu väntar sängen!

Har fått lite god energi från Clifbar!

Clifbar Bloks är beroende!

Detta gjorde man för 2 veckor sedan!

måndag 21 mars 2016

Var ska jag cykla?

Jag ska inte säga att jag har cyklat i alla världens länder men jag har ändå cyklat i ett par st och det som slår mig är att Svenska bilister är de mest aggressiva.
Trots att jag har blivit nerkörd i USA av en bil så är bilisterna över lag bra där borta. Med tanke på hur många bilister det finns där borta gentemot här så är det inte varje träning som man stöter på dessa dioterna som tror de äger vägarna. Bara under lördagens träning så var det farligt nära kollision 2 ggr och 3 bilförare testade tutan ordentligt. Helt utan anledning egentligen.
Cyklar man i Italien, Spanien, Frankrike, Tyslanad med flera så har bilisterna en större respekt för oss cyklister. Jag säger inte att man inte stöter på idioter för det gör man i vilket land man än befinner sig i. Ja visst cykelsporten är större i dessa länderna men ändå visar man större respekt och bromsar hellre en gång extra.

Varför är det så att Svenska bilförare är så aggressiva?
Ja det har jag tänkt på mycket men kommer inte på något vettigt svar. Man är minst lika stressad i tex USA men ändå tar man mer hänsyn där.
Men ska jag försöka svara på fråga så tror jag att det är att det inte finns glasklara lagar och riktlinjer. Ser jag en poliskontroll så brukar jag stanna och fråga var jag ska cykla. Än så länge har jag inte fått ett ända matchande svar och då har jag ändå ställt frågan ca 10 ggr. När inte ens trafikpolisen vet var vi cyklister ska cykla, vem ska då veta det?
Är det någon som har ett glasklart svar så får man gärna skriva ett par rader om det.


Men detta ger inte bilister rätten att försöka köra så nära oss cyklister så det blir farligt eller göra chansartade omkörningar. Jag kan lova att en bil är betydligt hårdare än oss cyklister. En chansartad omkörning eller att skrämma oss kan sluta i en total katastrof. Jag erkänner att vi cyklister kan bli bättre att cykla 2 och 2 in så långt till höger det bara går. Men även om vi slarvar ibland så är det inte värt att riskera någons liv. Inte i mina ögon iallafall.
Så kan vi inte alla komma överens att ta det lugnare i trafiken och se oss cyklister som ett fordon på vägen som man ska respektera. För på en vanlig landsväg så har vi all rätt i världen att cykla på.


Cykelbanor och gångbanor.
Igår cyklade jag tex på den kombinerade cykel och gångbanan. Inte nog med att det var farligt att köra försiktigt mellan hundar, barnvagnar och gående så var där en äldre kvinna som blev vansinnig att jag cyklade på cykelbanan. "såna som ni ska köra på vägen, ni är livsfarliga här"
Så framöver när det ska byggas cykelbanor så bygg ordentliga cykelbanor som är fria från bilar som kör ut framöver en och en rejäl linje som skiljer gångbana och cykelbana.
Så får vi inte cykla på vägen för bilisterna och på cykelbanorna för äldre kvinnor, Var ska vi då cyklar?



torsdag 17 mars 2016

Ny Campagnolo grupp och jetlag!

Kan inte bara skriva om min träning och mina tävlingar. Får skriva om lite annat cykel relaterat också. Trots att jag cyklar runt på Shimano så slår mitt hjärta otroligt hårt för Campagnolo. Jag har vuxit upp att där bara finns ett växelsystem och att det heter Campagnolo. Så nu när jag har en dotter så ska jag givetvis ge henne samma goda förutsättningar här i livet :)
För mig är Campagnolo mer kopplat till cykling än Shimano. Där är mer historia och kultur i Campagnolo. Så det är roligt att kunna skriva att Campagnolo släpper en ny grupp som kommer att finnas ute på marknade väldigt snart.

Gruppen heter Potenza och kommer hamna i trakterna kring Athena gruppen. Förmodligen kommer Athena bytas ut mot Potenza i framtiden. Campagnolo menar att denna gruppen ska vara med och fajtas med Shimano Ultegra på allvar. Nytt är också att man kan få kassetten i 11-32 om man ska upp i de riktiga bergen. Vevpartiet kommer i aluminium i 170,172.5 och 175. Utväxlingen kan man välja mellan 50/34, 52/36 och 53/39.

Campagnolo Potenza!

http://www.campagnolo.com/WW/en/CampyWorld/Product/campagnolo_presents_potenza_groupset

Ah jag får skriva ett par rader om mig själv ändå. Som jag skrev tidigare så är planen att ta det lite lugnt så kroppen får ställa om sig. Så det blev ingen träning idag trots det fantastiska vädret men imorgon (fredag) blir det ett par timmar på cykeln innan jag åter igen slår upp dörrarna på Visom.
Man får säga vad man vill men kroppen tar bra med stryck när man reser över många tidzoner fram i tiden. Har gått mellan hopp och förtvivlan idag. Hoppas att man får en ok natts sömn så blir det bättre i morgon.


onsdag 16 mars 2016

Sammanfattning USA!

Då sitter man på 11 283 meter över havet och är ca 3 h hemifrån. Mellanlandade i London och när man kliver av planet där så vet man inte om det är morgon, middag eller mitt i natten. Man vill äta frukost, lunch och middag på samma gång.
Vad är det nu man säger? Borta bra, men hemma bäst och detta stämmer väldigt bra. Hur mycket jag än tycker om att sitta på min cykel och trampa så är det hårt att vara hemifrån. Inte för att jag saknar det svenska vädret men min lilla familj.

Hur ska jag sammanfatta denna resa då?
Kommer över med en liten tvekan på min form. Jag var på Gran Canaria innan jag åkte över till USA och där fungerade allt bra men lyckades bli sjuk innan jag åkte över havet.
När jag kom över så var jag smart och körde endast ett GP första helgen. Därefter lyckades jag få otroligt bra träning och benen vaknade till liv snabbt. Har fått en fin gåva av mina föräldrar och det är att jag är lätt tränad. Behöver inte allt för många bra pass innan formen är där. Att jag sen har sysslat med elitidrott en längre tid nu gör det inte sämre.
Trots att jag har kört hem fina resultat så saknar jag segern denna gång. En seger är alltid en seger så lite lite besviken är man allt.

Här är en sammanfattning av tävlingarna i siffror:
Körde 5 Crit (GP lopp), 5 linjelopp och 2 tempolopp.
2:a på Vlees Huis Ronde
3:a på Rosana Ranch
7:a på Jurupa Valley Crit
12:a på Boulevard Road Race

Jag är nöjd över hur jag har kört linjeloppen här borta. Har varit med och kört aktivt i vart lopp vilket speglar sig i resultaten också. Skulle varit betydligt bättre placerad på Boulevard men motståndet den dagen knäckte mig helt enkelt. Men har fått visa upp att man kan cykla trots att man kommer från Sverige.

2 andra höjdpunkter var att köra nere i Hollywood samt att köra upp till ett av de högsta bergen i området där jag bodde.
Har även lyckats att koppla ett par fina produkter till Visom varav Forze Socks är en av dessa. Lyckas man köra bra på tävlingarna under helgen så är det alltid lite enklare att sätta sig vid förhandlingsbordet på Måndagsmorgonen.

Vad har då framtiden att erbjuda?
Har lite spännande saker på gång, men innan dessa blir avslöjade så blir det att ta det lugnt med familjen ett par dagar. Planen är att rulla lite lätt och låta kroppen återhämta sig från tidsomställning, resa och 6 veckors full fokus på cykling. Kom precis på att jag inte hade en total vilodag i USA.


Kan det bli mer amerika? 
Strumplangare!

Avfärdsburgare!

Amerika airlines!
Nu är där inte långt kvar innan planet landar på Dansk mark. Så jag får avrunda här med ett par bilder. Men kommer fortsätta mitt skrivande här på bloggen med lite varierande inslag av både det ena och andra.

tisdag 15 mars 2016

Kort linje lopp, kort inlägg och packning!

Ja det blev ingen uppdatering igår, var helt enkelt för trött när jag väl kom hem. Söndagens korta linjelopp blev en förbannat hård historia. Vi hade en 4:de plats att försvara samtidigt som vi skulle gå på  attacker. Redan på första varvet så börjar attackerna och jag kommer iväg med 2 andra direkt. Jag och killen från Jelly Belly jobbar bra ihop men den 3:dje killen saknar tyvärr lite power i benen. Så vi fick jobba på duktigt. Ca halvvägs in i tävlingen blir vi hämtade och direkt går där en grupp på 4 man. Tyvärr fick vi inte med någon i denna gruppen, så det var bara att sätta sig i front och börja köra. Kollade på min wattmätare när jag slog ut efter 1h,45 min och då hade jag 310 i snittwatt. Så lite tog jag allt i.
Tyvärr så lyckades vi inte försvara 4:de platsen i totalen utan killen vi körde för slutade på en samlad 8:onde plats. Han pallade inte riktigt tycket mot slutet av tävlingen. Men sett över hela tävlingen så var det väl ok.
Själv är jag glad att formen är där och att man orkar dra fina watt under lång tid.

I skrivande stund så håller jag på att packa ihop alla prylar. Hade nästan en tom resväska när jag flög över här men den är fylld nu kan jag lova.

Nu väntar sängen och imorgon väntar en lång resa hem.

Måste hålla koll på watten!

Hårt arbete idag!

söndag 13 mars 2016

GP, lite mer vinområde och tidningskändis!

Som ni nog har förstått så är GP en stor sak här borta och dagens etapp var så klart inget undantag. Måste säga att det blev en fartfylld historia med vurpor till höger och vänster. Själv så bidrog jag inte med allt för mycket idag, varför kan jag tyvärr inte svara på.
GP loppen här borta är så lättåkta att man enkelt sitter med och alla är fräscha mot slutet. Idag hade jag inte staken att stångas mot de andra mot slutet.
Jag har min egen regel att känner jag mig osäker eller inte vågar ta striden så ska man inte heller ge sig in i leken. Det kan bli så otroligt farligt för en själv och för andra.
Men i morgon lovar jag att ta striden på allvar.

Imorgon ska det bli spännande, vi ska köra ett kortare linjelopp på ca 90 km. Det är ett ganska lättåkt varv med undantag för några riktigt korta backar. Det som förhoppningsvis kommer göra det hårt är att vi ska köra varvet 18 gånger.
Tävlingen i morgon kommer bli min sista start för denna resan. Kommer göra en liten sammanfattning på måndag eller tisdag om denna resan. Men rakt upp och ner så är jag nöjd med denna omgången här borta.

I morse innan GP´t så rullade vi en 1 h i vinområdet här. Delar av det ser faktiskt ganska ok ut, måste försöka få tag på en flaska vin från området.
Vi hittade ett hus som de hade försökt bygga som ett gammalt hus från italien eller frankrike. Men tyvärr kunde man genomskåda deras försök ganska enkelt.

Fick en artikel skickad till mig i morse från Trelleborgs allehanda. Den handlar om en besviken liten cyklist i stora USA.


En liten artikel!



Nu väntar middag, en av mina lagkompisar fyller 30 idag så det kanske blir ett gott glas rödvin till kvällens mat. Detta får ni givetvis veta i morgon, Det kanske tom blir ett glas från området här.





lördag 12 mars 2016

Tempo/Prolog och boende på vingård!

Ja efter att ha inspekterat dagens Prolog eller TT som amerikanerna säger så kunde jag räkna ut att det skulle bli en hård och teknisk historia. För att vara ärlig så har jag inte lagt ner den tiden som krävs för att kunna få riktigt fart på tempocykeln tempocykeln. Att sen ca halva sträckan var grusväg gjorde det inte mycket bättre.
Nu har jag gnällt enormt mycket och ni kan redan nu räkna ut att det inte gick så som jag hade hoppats. Men när man får numret på ryggen så vill man göra allt för att vinna. Det fungerade bättre än jag hoppats de första 4 km men när den slingriga grusvägen kom så gjorde jag för många misstag och var nära att stå på huvudet. Så mot slutet så rullade jag faktiskt bara över mållinjen.
Körde på 88 mm hjul bak och fram vilket kanske inte var den bästa kombinationen. Men mekanikerna fick inte ordning på bakbromsen så fick använda det som fungerade.
Efter loppet så rullade vi 1 h på linjecyklarna för att få ut lite skit ur benen och njuta lite. Precis när vi anlände till bilarna så öppnade kranen sig och det började ösa ner. Kalifornien visar sig inte från sin bästa sida idag.

Imorgon väntar ett GP i de centrala delarna av Murrieta. Tror vi ska trampa runt där i 75 min. Tror det kommer bli att åka av i morgon, banan har trots allt 6 svängar.

Under dessa dagar så bor vi i ett vinområde som jag tror heter Temecula i södra Kalifornien. Här är faktiskt vacker men det slår inte Toscana på långa vägar. Inget gör det när det rör sig om natur, mat   och inte minst vin.
Räknar ner dagarna nu tills jag är hemma hos familjen. Det har varit hårt att vara iväg från familjen så passa länge som jag har varit. Men nu är det nära.

Ett blött kalifornien!
 

fredag 11 mars 2016

keramiska lager eller inte?

Det har varit en lång men förhoppningsvis bra idag. Efter att ha blivit utfrågad så hittade jag ett gammalt klassiskt Amerikanskt hamburger ställe på vägen till bilen. Bestämde mig för att unna mig en ordentlig hamburgare. Stället hade även färskpressade juice så det ble rödbets juice till hamburgaren.
Ja jag vet att man ska dricka cola men tyckte det lät godare med färskpressad juice. Men det slutade med att juicen blev efterrätt.

När jag kom hem så hade jag lite tid över så jag hoppade snabbt på cykeln och körde ett kort intensivt pass med lite 30 sek intervaller. Mest för att väcka kroppen till liv inför morgondagens tävling. Nu sitter jag och väntar på min lagkompis som ska hämta upp mig. Än så länge är han bara 1.5 h försenad :)
Som jag har skrivit innan så har ordet tid samma mening i Italien som i USA. Det är inget man tar så hårt på. Men har ingen tid att passa här borta så det gör inte så mycket.

Har disskuterat keramiska lager med kunder och kompisar innan. Idag kom det på tal här borta och jag är givetvis inte sen att ge mig in i diskussionerna.
Jag håller med till 100% att keramiska lager är betydligt bättre än vanliga lager men de kräver också betydligt mer skötsel än vanliga lager. Man ska plocka isär de oftare för att rengöra och smörja in lagerna. Keramiska lager betyder mer underhåll på cykeln.
Så innan man tittar på keramiska lager så ska man kolla på sin cykel och se hur den ser ut. Där är massa saker man kan göra för att det ska gå lättare att trampa innan man ger sig på keramiska lager. Några saker att hålla riktigt rena är kedja, kassett och trissor på bakväxeln. Där är många watt att spara genom att ha dessa sakerna riktigt rena och fräscha. Rätt däck kan spara dig en hel del watt också. Den ända tiden du behöver lägga ner där är tiden det tar att byta däck.
Har man alltid ren kedja, ren kassett, rena trissor, bra däck och 100 % koll på sin cykel. Då är det dags att kolla på keramiska lager.

Ska man byta ut lager till keramiska lager så tycker jag man ska ta det i följande ordning. Skriver även
1 Hjulen
2 Vevlager -
3 Trissor -

Sen som med allt annat så finns där billigare och dyrare keramiska lager. Men min uppfattning är att man får lite vad man betalar för.

bilder från dagens strapatser.

Rödbetsjuice!

Amerikanarna tror de är bäst på allt!

Skjorta och finare byxor istället för cykelkläder!



torsdag 10 mars 2016

Motion bästa medicinen mot allt!

Har haft en lång dag på ett kontor idag för att förbereda inför morgondagens förhör i rättegången. När jag kom hem så var jag helt knäckt och helt slut. Skulle egentligen kört lite intervaller idag men det sket jag fullkomligt i.
Istället tog jag av min SRMdata, hoppade på cykeln och bara trampade runt i ca 2 h. Vilken medicin det är med motion. All stress, trötthet och oro la sig på 20-30 minuter. Efteråt var jag nästan som vanligt igen och kunde njuta av middag innan jag satte mig framför datorn för att fortsätta mina förberedelser.
Så jag rekommenderar alla att röra sig även om det känns otroligt tungt att ge sig ut. Lovar att det känns betydligt bättre efteråt. Träning för huvudet kan vara bättre än träning för kroppen ibland.
Tror inte att jag pratat med någon som har mått sämre efter ett träning pass. Nu pratar jag "vanlig" träning och inte träning på elitnivå. Där kan man må lite sämre efter ett pass men man är fortfarande lyckligare än innan passet.
Tyckte dessutom att jag var värd en kopp kaffe på rundan :)

Direkt efter allt i morgon så kommer en lagkompis och hämtar upp mig så vi kan köra till hotellet vi ska bo på under helgens etapplopp.
Satt precis och kollade på tempoetappen på youtube och det blir mer cross än landsvägs tävling. Hur man nu kan lägga ett tempolopp på dålig grusväg men det är väl bara att acceptera läget.

Nu väntar en skön säng och förhoppningsvis lite sömn. Vet inte hur det är med internet på hotellet men hoppas kunna uppdatera lite redan i morgon.


onsdag 9 mars 2016

långa dagar och det vackraste på matbordet!

Idag var allt återställt i Kalifornien, solen var på sin plats och temperaturen steg sakta men säkert under dagens träning. Det blev lite längre än vad jag hade planerat idag men det gör inte så speciellt mycket då jag inte vet hur träningen ser ut onsdag och torsdag.
Först körde jag 5 h upp och ner i bergen här omkring. Gårdagens regn hade sköljt ut en massa grus och sand på vägen så när man körde utför så fick man vara extra uppmärksam. Uppe på topparna låg en hel del snö så det var ett coolt landskap man körde runt i idag.
Körde 1 st 10 min intervall på tung kadens (50-55) för att bryta av lite i distanstempot. När jag kom hem så hoppade jag av linjecykeln och hoppade på tempocykeln för att köra 45 min på den. Det är trots allt ett tempolopp på fredag så lite seriös får man vara. Det handlar mest om att hitta en position som fungerar.

Ska testa en ISM sadel när jag kommer hem. Har problem att höften låser sig lite och tror mycket beror på att jag sitter konstigt på den sadeln jag använder nu. Det händer även att paketet domnar av och det räcker mer än väl att det gör ont i benen.
Så här såg topparna ut idag!
Blir till att testa denna när jag kommer hem!

Det blir en lång dag i morgon också men tyvärr inte på cykeln utan på ett kontor. Hoppas att man kan komma ut ett par timmar på eftermiddagen.

Är man en cykelnörd, vinälskare och Italien frälst så blir man tårögd när man ser Campagnolo´s nya vinöppnare. Italienarna har gjort små förändringar på denna skönhet.
Ett måste när man öppnar en vinflaska
Nu väntar middag och lite avkoppling. Det luktar Amerikansk paj i huset och det kan man väl unna sig efter nästan 6 h på cykeln.




tisdag 8 mars 2016

Kallt i Cali!

Trodde aldrig att jag skulle skriva det men idag blev det kallt här. Fick köra ut i långa ben och långa ärmar vilket inte kändes så bra. Vi rullade ett par timmar, sen stannade vi för att ta en kaffe. När vi satt där i lugnan ro så såg man hur regnmolnen drog in över oss. Vi klarade oss halvvägs hem men sen skönt temperaturen till 7-8 grader och man kunde se snö på topparna runt omkring oss. Så det var som att uppleva vinterträningen igen.
Det var meningen att jag skulle rulla 1 h på tempocykeln också men regnet fortsatte hela dagen så det blev inget av det.

Denna veckan blir lite speciell när det gäller träningen. Imorgon blir det ett långt distans pass och på Onsdag ett kor intervallpass på kvällen då jag ska till min advokat på Onsdag. Sen på Torsdag är det resdag till tävlingen som startar på Fredag. Men delar av laget får vänta på mig för först på morgonen så ska jag till min rättegång och förhoppningsvis få rätt mot kvinnan som körde ner mig för 2 år sedan.

När man sitter och läser igenom alla papper som man gör nu så får man perspektiv på saker och ting. Tror man ska stanna upp ibland och tänka på hur bra man egentligen har det. Hade jag inte haft änglavakt den dagen så hade mitt liv kunnat se helt annorlunda ut idag, det hade också kunnat slutat på Mc Bean road.

Men nog om tråkiga saker, jag håller på att skriva ihop ett inlägg om watt mätare som jag lovade för ett par veckor sedan. Så håll ögonen öppna här på bloggen.

Ciao

måndag 7 mars 2016

GP och morgonträning!

Efter loppet igår så bestämde jag och en lagkompis att vi skulle rulla 2 h på morgonen innan eftermiddagens GP. Så han anlände med sin bil kl 8 i morse. Vi trampade 1 h till ett cafe där vi stannade ett tag för en kanelsnäcka och en kopp kaffe. Sen rullade vi på lite på vägen hem för att hinna i tid till samlingen. Vi råkade sitta lite för länge och njuta av kaffet.

Körde ett riktigt bra GP idag och var hela tiden med på när där hände saker. Vi hade uttalat att jag skulle gå på attacker och jobb för de andra. Vi kom iväg i en grupp på 8 man där vi hade 3 med. Så jag satte mig direkt för att köra men vi lyckades aldrig få till ett riktigt samarbete. Samtidigt som 3 andra kommer upp så attackerar min lagkompis och kommer iväg solo. Först var jag totalt vansinnig på honom för att han inte gjorde vad ja sa. Men fältet var nöjd med att ha honom där ute så han höll undan 18 varv. När han blev hämtad så kontrade jag direkt och får med mig 2 andra men det höll tyvärr inte så länge. Dom orkade ju inte ta sina förningar :)
Med 2 varv kvar går jag front för att få fram vår sprinter till en bra position och med 1 varv kvar så var jag klar för idag. Rullar nog in sist men vi lyckades få med oss en 3:dje plats idag. Så det var bra.

Har ett stort problem inför i morgon. Väderprognosen lovar regn och det kan vi ju inte ha i Kalifornien. Så får se om det blir träning på morgonen eller på eftermiddagen. Tänkte ta fram tempocykeln och köra några timmar på den.

Nu blir det sängen efter en bra helg på cykeln.
Skönt när andra jobbar!

Några cyklar!

söndag 6 mars 2016

Pallplats igen.

Ja dagens linjelopp blev en roligt historia men med besvikelse efter målgång. Det är aldrig roligt att bli tvåa men killen som slog mig spelade sina kort helt rätt när jag gjorde misstag. Men vi spolar tillbaka bandet lite.
Som jag skrev igår skulle vi köra ett varv på ca 50 km tre gånger. Det var inte så att farten var skyhög i starten. Så i den långa backen så satte jag upp farten och fick med mig 3 andra. Manade på de 3 andra att köra mer än var jag själv körde. Försökte spara krafter samtidigt vara på framkant i loppet.
Innan varvning så blev vi upphunna av fältet som är något mindre än vid start. Mot slutet på andra varvet började där hände saker ordentligt och folk började attackera. Det slutade med att en 8-manna grupp kom loss. Precis efter varvning ser jag att en av de bättre tempoåkarna attackerar och direkt följer jag hans hjul. Han kör så in i helvete de första 8-10 min och det var precis att jag klarade att ta min förningar. Vi kommer ikapp 8-manna gruppen precis i starten av backen och jag tänker direkt, Ska jag göra ordentligt skada så är det nu jag ska göra det. Så jag attackerar direkt och får ett bra hål ner till de övriga. På utförskörningen ser jag att en från KHS ( ett av de större lagen här) har kört från resten. Så tänker att detta är perfekt. Jag väntar in honom och vi får igång ett bra samarbete. Lite mer än halvvägs ut på sista varvet så ser jag att han är trött, men väljer att inte sätta honom på stigningarna. Där är trots allt 5-6 km utförskörning och 10 km på slätan innan målet kommer. Så tänker för att hålla undan så måste vi nog jobba tillsammans ett tag till. Men det var ett stort misstag. För precis efter toppen på sista backen så attackerar han och får 50 meter på mig som tyvärr växer. Så med 1 km kvar så ger jag upp och rullar besviken över mållinjen.
Killen som vann är en duktig tempoåkare och kan hålla fint tempo där det är lättåkt så haten av för honom idag.

Efter en god middag och 1 Sierra Nevada så har besvikelsen lagt sig. Roligt att få kliva upp på pallen för andra gången här borta.
Imorgon väntar lite träning på morgonen och på eftermiddagen är det ett klassiskt GP nere i LA.

Förklarade för amerikanerna att ett av Sveriges största idrottsarrangemang går av stapeln idag. Förklarade vad Vasaloppet är och får frågan hur många 100 som startar. Tar upp telefonen och visar ett Youtube klipp på en start från Vasaloppet. Första reaktionen är Fuck och sen försätter dom att titta på klippet full av beundran. Men jag måste hålla med dom, en Vasaloppsstart är något unik och helt otroligt.

Ber om ursäkt för om texten är osammanhängande, Är lite för trött för att skriva ett inlägg egentligen :)

Någor förbannad efter målgång!

pallen är alltid trevligt!

lördag 5 mars 2016

Kaffe, intervaller och tävling!

ÄNTLIGEN så fick jag stanna och ta en kopp kaffe på träningen. Det hände igår och det hände idag. Så 2 bra dagar och för att vara USA så var det 2 koppar bra kaffe.
Sitter i sängen nu och äter Swedish fish för att få lite extra energi till morgondagens linjelopp utanför Bakersfield som ligger ca 2-2.5 norr om Los Angeles.
Det ska köras ca 3 varv där varje var är ca 50 km långt. Hela varvet ska vara småkuperat men ca halvvägs in på varvet ska där vara en längre stigning. Så ser fram emot morgondagen.

Glömde helt enkelt att skriva i bloggen igår då jag hade massa annat skit för mig. Eller skit och skit satt klurade på lite spännande saker som förhoppningsvis kan bli verklighet inom snar framtid.
Träningen igår bestod av lite andra intervaller än jag brukar köra på Torsdagar. Körde 20/40 under 10 min, så 10 st intervaller om säger så. 20 sek riktigt riktigt hårt och 40 sek vila. Kör man dessa i en backa så får man aldrig den där riktiga vilan vilket gör att det blir otroligt jobbigt. Men under dessa 40 sek ska man inte köra så man går helt i väggen utan man ska orka trycka på kommande 20 sek. Första 3-4 känns bra sen är det bara att kämpa.
Dessa intervallerna gör att man får bra tryck i pedalerna. Man orkar att vara med på fler än 1 attack när dessa kommer. Det är otroligt effektiva intervaller som verkligen gör nytta.
Det är en gammal Saxo Bank cyklist som visade mig dessa på ett träningsläger för 4 år sedan. Han i sin tur hade blivit upplärd av Fabian Cancellara under deras tid på Saxo Bank (nu Tinkoff).

Nej roligare än så här blir det inte, klockan ringer redan 05.45 i morgon så nu blir det sängen. Men kan bjuda på ett par bilder:

Undrar om man klättrat under veckan som gått! 
Intervaller

Har man varit duktig så får man kaffe!


torsdag 3 mars 2016

Skynda skynda skynda!

Mer rubriken lite längre fram i dagens inlägg. Träningen idag blev efter gårdagens pass lite kortare än vad som var tänkt. Fick ihop 4 fina timmar i ren distans fart med lite lagtempo de sista 10 km där det gick svagt utför. Det är inte ofta man kör "lagtempo" i 60-65 km/h på smått slingriga vägar. Tror vi nådde 70 km/h en gång också. Då vill man inte att någon hund eller något annat kommer ut på vägen vill jag lova.
Har smått ont i benen i skrivande stund. Så imorgon blir det lite hårda intervaller och på fredag så är det MAX 1 h på cykeln som gäller för att ha fina ben inför lördagens linjelopp.
Tror det är otroligt viktigt att lyssna på kroppen och ändra träningen efter vad kroppen säger istället för att följa ett träningsprogram till 100%. Där är så otroligt många saker som kan påverka din kropp, knopp och träning på det ena eller andra hållet.

Sen hände det som inte får hända idag igen. Jag fick nämligen inget kaffe på dagens runda. Det är andra passet på rad som detta hemska inträffar. Detta kommer dock inte inträffa imorgon för efter intervallerna så blir det ta mig fan kaffe. Ursäkta mitt grova och olämpliga språk.
Den lilla trösten i det hela är att här finns väldigt få ställen som gör riktigt gott kaffe och det ena stället "råka" ligga på vägen hem från intervallerna. Vilket sammanträffande va?

Jo det där med att skynda och stressa är amerikanerna riktigt duktigt på men vet inte riktigt vad det stressar och skyndar till. När man ska handla så ska det gå så satans snabbt, när man kör bil så ska alla andra bilar försvinna så man kan komma hem, vardagliga saker ska över lag ska gå snabbt. För att inte prata om att matlagningen ska gå snabbt. Genvägarnas land om man säger så. Men till vilken nytta? Det är inte så att man skynda till viktiga saker. När man väl kommer hem så går inget snabbt längre. Man kan sitta och "hanging out" för hur många timmar som helst eller sätta sig framöver tv´n i 1000 timmar.

Forze strumpor!
Tror jag har visat Forze strumporna innan, Men dessa som bilden visar är de som kommer att finnas hos Visom under 2016. 
Läser ni bloggen och beställer ett par så får ni 10% rabatt om ni skriver blogg i beställningen.

onsdag 2 mars 2016

Snö, berg och sol!

Ja det är väl den vanligaste kombinationen när man ska åka skidor men den fungerar ypperligt med cykelåkning också.
Vi tog bilen en bit idag för att kunna njuta lite extra av vad de riktiga bergen har att erbjuda här. Det blev en fantastisk runda och vi kom så pass högt upp som 2700 meter över havet. sista 3-4 km till toppen var fantastiska med höga träd och snö längs vägen. Klockan stannade på 5.45 och 155 km in på trainingpeaks konto så lagägaren kan följa vem som sköter sin träning och vem som inte gör det.
Jag visste inte riktigt hur högt vi var så när jag skulle köra min 20 min intervall så gick jag in i väggen efter ca 17 min. jag brukar starta intervallen ganska behärskat och sen jobba upp watten. Men när jag skulle köra på 380-400 watt mot slutet så vek sig benen. En kombination av en något sliten kropp från helgen och hög höjd är nog svaret. Ont gjorde det iallafall :)

Det är inte samma klättringar här som i Italien, Frankrike och Spanien. Det är inte lika brant och det går inte bara uppför. Det kan gå uppför 3-4 km sen går det lite utför och sen upp igen. Men man kan hitta riktiga guldkorn om man letar.
Det ända som är lite jobbigt är när man ska tex köra 20 min och det går nerför 2-3 min och man ska hålla watten uppe. Det gör jäkligt ont.
Fantastisk utsikt!

Snö, berg och sol i en fantastik kombination!

Lite mer berg!
Jo att vara på ett amerikanskt lag är lite annorlunda än att köra på ett i Sverige eller Danmark. Här har fler talan än hemma. Sponsorerna har mer att säga till om här borta än hemma och de personer som lägger in pengar i lagen för det är roligt har en del att säga till om. Sen är det så klart ägaren och sportdirektören som har sista ordet men pengar talar som alla vet. 
Kör man sedan bra så ligger man bra till överallt, så det gäller att prestera. Här jag kör nu ska jag vara kaptenen på linjeloppen så det ger en lite extra press. Men än så länge har det gått super.
Något som gör mig like tokig är den här hetsen med att synas på Facebook och instagram. Eller inte att synas utan alla hashtags som ska användas för att göra sponsorer glada. Det kan ibland vara viktigare än att köra hårt på en tävling.
Det är svårt att på några rader beskriva det. Så har ni några frågor så skriv det i kommentars fältet så ska jag svara på dessa i ett senare inlägg.

Nu ska jag ner till LAX och hämta min tyska lagkompis.