lördag 10 januari 2015

Förlåt och snart tävling!

Ja det är en skandal att jag inte skrivit något på en hel vecka och det ber jag givetvis om ursäkt för.

Träningen i veckan jag rullat på bra och jag har fått många bra timmars träning i kroppen. När jag igår avslutade mitt styrkepass så avslutade jag också grundträningen eller uppbyggnadsträningen. Nu gäller det att få lite hårdhet och fart i kroppen då det endast är 2 veckor tills man står med nummerlappen på ryggen.
Det låter kanske lite underligt men har valt att ha 2 dagars ledighet från träningen. Dels för att det är ett stort kalas ikväll i Stockholm men också för att koppla bort cyklingen från huvudet ett tag så man är fräsch i huvudet när tävlingarna börjar.

Jag satt och kollade på en dokumentär om gen manipulerad mat. GMO som det så fint heter på amerikanska iallafall. Att det inte är bra att äta GMO kan man nog ganska lätt förstå. Men det var inte de som var mest intressant utan, det var diskussionen om svält kontra överätandet i dom "rika" länderna. Företagen som håller på med GMO menar att världen måste ha snabb och effektiv odling av mat annars blir svälten ännu mer utbredd. Men då intervjuade dom en man som var på den ekologiska sidan och han sa, att hade vi i dom "rika" länderna ätit vad vi behöver i kcal mängd varje dag så skulle där bli en himla massa mat över till svältdrabbade länder.
vi i dom rika länderna sätter i oss ungefär ca 3100-3800 kcal per person och dag. USA toppar så klart med 3770 kcal per person och dag.
Här är listan:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_food_energy_intake
Det är inte konstigt att ohälsa och övervikt växer sig större och större. Det kan man fördjupa sig i hur länge som helst och det är hur intressant som helst också. Men använder man snut förnuft så kommer man långt.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar