söndag 28 december 2014

Distans och höjd skatt!

Kylan och snön har kopplat ett hårt grepp runt stora delar av Sverige. Gårdagens pass började på snötäckta vägar men avslutades på rena fina vägar. Sol och salt är en bra kombination för döda snön från vägen. Men fick ihop ett långt bra pass på 5.5 h.
Tanken idag var att få ett pass på runt 5 h men då kvicksilvret visade -6 i morse så kortade jag ner passet till 4h. Ja jag vet att det var lite mesigt och klent men när vinden började fläkta på den skånska slätten så är man inte så tuff. Inte för att det blåste enormt mycket men när det är så pass kallt så är varje m/s i vindstyrka nedkylande.
Man har iallafall fått se hur solen ser ut denna helgen och det är skönt :)

Läste på en nyhetssida att man vill höja skatten på diverse saker, bland annat tobak, alkohol och fordonsskatt.
Jag vet inte vad anledningen är till höjningen av skatten på tobak och alkohol. Men är det för att dessa sakerna är hälsofarliga så tycker jag man ska tänka om och samtidigt höja skatten på godis, chips, läsk och skräpmat när man ändå är igång. 
Jag vet att tobak är en fruktansvärd hälsobov och att alkohol kan vara det om man dricker för mycket under för lång tid. Men jag tror inte folk slutar med dessa sakerna för att man höjer skatten eller rättare sagt tror jag inte man skapar ett friskare samhälle för att man höjer skatten på dessa sakerna.
Min personliga uppfattning är att öl på systemet redan är dyrt och redan har en hög skattesats. Höjer man skatten på öl och vin så blir det bara att fler bussar går till Tyskland och Danmark. Så stödjer vi deras ekonomi istället. Men det är en annan diskussion.

Vill man skapa ett friskare samhälle genom att höja skatter så tycker jag att man ska införa en högre skatt på godis, chips, läsk och snabbmat. Dessa sakerna skapar sjukdomar, övervikt och allmän dålig hälsa hos det svenska folket. Mer än vad jag tror tobak och alkohol gör.
Jag tror inte att svenskarna slutar äta på de olika Hamburgar ställena eller att man slutar dricka läsk men man kanske drar ner på mängden. Varje Svensk dricker 71,2 liter läsk varje år och kan man halvera läsk konsumtionen med hjälp av höjd skatt så är det ett steg mot ett friskare samhälle.
Eller så är man så beroende av sockret att man betalar oavsett vad det kostar.

Det var bara lite av mina personliga tankar om skatter och hälsa.

Imorgon har SMHI utlovat 4-6 m/s och -8 grader. Så det blir till att sätta sig inne på testcykeln imorgon.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar