måndag 21 mars 2016

Var ska jag cykla?

Jag ska inte säga att jag har cyklat i alla världens länder men jag har ändå cyklat i ett par st och det som slår mig är att Svenska bilister är de mest aggressiva.
Trots att jag har blivit nerkörd i USA av en bil så är bilisterna över lag bra där borta. Med tanke på hur många bilister det finns där borta gentemot här så är det inte varje träning som man stöter på dessa dioterna som tror de äger vägarna. Bara under lördagens träning så var det farligt nära kollision 2 ggr och 3 bilförare testade tutan ordentligt. Helt utan anledning egentligen.
Cyklar man i Italien, Spanien, Frankrike, Tyslanad med flera så har bilisterna en större respekt för oss cyklister. Jag säger inte att man inte stöter på idioter för det gör man i vilket land man än befinner sig i. Ja visst cykelsporten är större i dessa länderna men ändå visar man större respekt och bromsar hellre en gång extra.

Varför är det så att Svenska bilförare är så aggressiva?
Ja det har jag tänkt på mycket men kommer inte på något vettigt svar. Man är minst lika stressad i tex USA men ändå tar man mer hänsyn där.
Men ska jag försöka svara på fråga så tror jag att det är att det inte finns glasklara lagar och riktlinjer. Ser jag en poliskontroll så brukar jag stanna och fråga var jag ska cykla. Än så länge har jag inte fått ett ända matchande svar och då har jag ändå ställt frågan ca 10 ggr. När inte ens trafikpolisen vet var vi cyklister ska cykla, vem ska då veta det?
Är det någon som har ett glasklart svar så får man gärna skriva ett par rader om det.


Men detta ger inte bilister rätten att försöka köra så nära oss cyklister så det blir farligt eller göra chansartade omkörningar. Jag kan lova att en bil är betydligt hårdare än oss cyklister. En chansartad omkörning eller att skrämma oss kan sluta i en total katastrof. Jag erkänner att vi cyklister kan bli bättre att cykla 2 och 2 in så långt till höger det bara går. Men även om vi slarvar ibland så är det inte värt att riskera någons liv. Inte i mina ögon iallafall.
Så kan vi inte alla komma överens att ta det lugnare i trafiken och se oss cyklister som ett fordon på vägen som man ska respektera. För på en vanlig landsväg så har vi all rätt i världen att cykla på.


Cykelbanor och gångbanor.
Igår cyklade jag tex på den kombinerade cykel och gångbanan. Inte nog med att det var farligt att köra försiktigt mellan hundar, barnvagnar och gående så var där en äldre kvinna som blev vansinnig att jag cyklade på cykelbanan. "såna som ni ska köra på vägen, ni är livsfarliga här"
Så framöver när det ska byggas cykelbanor så bygg ordentliga cykelbanor som är fria från bilar som kör ut framöver en och en rejäl linje som skiljer gångbana och cykelbana.
Så får vi inte cykla på vägen för bilisterna och på cykelbanorna för äldre kvinnor, Var ska vi då cyklar?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar