torsdag 29 september 2016

Bra ben, bra resultat men en läskig dag på cykeln.

Nu ligger jag i sängen totalt utslagen och utanför dörren råder tropisk storm. En satans massa regn, blåst och blixtar. Nu kan man bocka av det från listan också.
Men vi backar tillbaka bandet tills igår och till första etappen. Vi skulle köra 10 varv på en 12 km bana med en kortare backe på varje varv. Även igår fick en hel massa vatten på oss från ovan. Ca halvvägs in i tävlingen så kom den avgörande gruppen iväg och som tur var så befann jag mig i den. Gjorde lite småmissar mot slutet som resulterade i en 14: onde plats. Inte helt vad jag hade hoppats på men helt ok.
Idag skulle vi köra kunga etappen som antingen går uppför eller nerför. Precis innan start så ville gud att tävlingen skulle bli ännu hårdare så han öppnade kranen fullt ut. Vilket resulterade i glashala vägar och farliga nerförskörningar.
Kunde märka ganska omgående att benen var på bra humör och satt bra med uppför.
Redan efter 2: andra kurvan utför så la sig första gruppen på asfalten. Ut på andra varvet av 4 så kom attackerna och jag kom iväg i en 6 manna grupp som visade sig skulle hålla hem. Tyvärr kunde jag inte hålla denna grupp när de började köra riktigt hårt nerför. Så jag tog mig i mål på en för mig fin 6:e plats vilket ger mig en bra placering i totalen.
Äntligen lite bra ben och lite flyt efter en svår säsong förutom tiden i USA.

Men jag är mest glad för att jag sitter på hotellrummet och kan skriva detta. På en av nerförskörningarna idag tog jag fronten och försökte köra säkert ner. Detta var en amerikan inte helt nöjd över. Så han kom upp till mig och berättade både det ena och det andra innan han attackerade utför på höger sida av vägen (vänstertrafik här borta). Tror vi höll en 50-60 km/h och han lite mer när han frontade en bilen som kom. Han slog sönder framrutan innan han flög 2 meter upp i luften och gjorde en volt för att avsluta det hela medvetslös på marken. Jag var helt säker på att det var en dödsolycka jag fick se från första parkett. Men hörde för ett tag sedan att han hade varit på operation och mirakulöst nog skulle klara sig fint.

Som vi alla sa efter etappen så handlar det bara om sport även om jag är glad över min 6:e plats idag.

Imorgon väntar en vilodag med en lite strandfest som arrangören står för. Där bjuds på jet ski, bananbåt, surfing med mera.


Nu väntar sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar