måndag 17 oktober 2016

Lika för alla idrotter och idrottare!

Ja det var ett tag sedan jag skrev här på bloggen. Utlovade ett utförligare inlägg angående doping men jag får lugna mig lite där. Reportern jag pratade med var inte allt för glad när jag skrev att jag höll på med ett blogginlägg om det vi pratade om. Så jag får skriva om det inlägget och posta det längre fram.

Träningen just nu är på sparlåga och när lusten kryper på så blir det träning. Så blir det i alla fall en vecka till. Cyklade 1.5 h i tisdags, körde styrketräning (första passet) i onsdags och simmade i fredags så helt stilla har jag inte suttit.
När det gäller styrketräningen så blir man förvånad varje år hur satans mycket träningsvärk man kan få. Körde rörelserna med minsta möjliga belastning men trots det så har jag fortfarande fruktansvärt ont i baksida av låren.
Simma har jag inte heller gjort på x antal år. Man har ett muskelminne och en känsla hur det kändes när man tävlade. Men den stämmer inte riktigt överens men verkligheten tyvärr J

Måste trots allt skriva lite om doping i detta inlägg. Det kom fram nu i förra veckan att Therese Johaug åkt dit för doping. Då var det helt plötsligt väldigt synd om henne och det var inte hennes fel. Hon är till och med fri att tävla fram tills allt har utträtts. Hon hade möjlighet att stänga av sig själv men det valde hon att inte göra.
Där var en italiensk cyklist för ett par år sedan som åkte dit på samma prestationshöjande preparat och fick 15 månaders avstängning. Varför skulle det vara annorlunda för att du kommer från Norge och åker skidor?
Det är upp till varje idrottare att själv ansvara för vad som används på kroppen och vad som stoppas i kroppen. Det är inte någon läkares skuld som kan säga upp sig med omgående verkan så fort det går lite snett.
Det ska vara samma regler i alla sporter oavsett om de är privat ägda ligor/tävlingar eller inte.

Nu väntar lite mer planering om framtiden som kommer presenteras inom snar framtiden.

Hoppas på lite fler inlägg i veckan

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar