torsdag 18 december 2014

Kolhydratens vara eller inte vara!

Ja det har varit en stor debatt den senaste tiden om kolhydratens vara eller inte vara under träning. Läste precis SVT´s artikel om det hela. Då handlade det om låg intensiv löpning under 1 h som forskaren pratade om. Han menade på att det gav bättre effekt att träna utan att tillsätta kolhydrater (sportdryck) under träningen. Det tror jag stämmer till 100% om man nu är löpare och tränar 1 h.
Jag personligen tror att det krävs en del kolhydrater när man ska ut på ett långt distanspass på cykel. Säg att man ska köra 5 h så tror jag det är vettigt att stoppa i sig något under denna tiden. Jag håller med om att man inte behöver ha sportdryck i vattenflaskorna varje pass men en god Mazarin i bakficka är nog inte helt fel. :) Jag klarar galant att köra 4 h utan att äta något men ska man ut och träna 5 h dagen efter så är det vettigt att ha fått i sig något under dag 1 också.
Tror dock många överdriver och alltid träna med sportdryck, energibars med mera och det behövs inte enligt mig. Vet man att man ska köra hårdare och längre än vad man brukar så ska man ta till extra energi men på ett "vanligt" pass så klarar sig dom flesta på vatten i flaskan.
Det många glömmer är att fylla på energidepåerna direkt efter träning och sedan äta vettig och bra mat.

När man väl ska köra tävlingar, motionslopp eller något annat extremt så är allt tillåtet och då ska energiprodukterna fram. Sportdryck i flaskorna, ett par gel i fickan och Mazariner i mängder. För där har man absolut inte råd att förlora energi.

Träningen rullar på bra tycker jag. Fick ett fint 4h pass idag i den täta tunga dimman och under dessa 4 h så fick jag in 2 st längre intervaller.
Detta blir sista veckan med hård styrketräning, nästa vecka väntas lite TC för att få upp farten i benen lite. Det är trots allt inte långt kvar tills säsongen startar. Men mer om detta lite längre fram.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar