söndag 21 februari 2016

Första pallplatsen i hamn!

Först vill jag tacka för all respons för inlägget igår angående watt. Det är alltid roligt att diskutera watt med andra cykelnördar.

Men till dagens strapatser. Det var en kortare linjelopp på ca 85 km som skulle köras på en bana fram och tillbaka. På varje varv var där 2 kortare backar men då vi skulle köra 25 varv så visade sig att dessa blev utslagsgivande mot slutet. För att vara här borta så var det ett ganska stort fält som kom till start, ca 80-85 man. Med många av de större lagen med fulla uppställningar på startlinjen.
Första 10 varven satt jag mest och skällde på min lagkompisar samtidigt som jag drack vatten. Kör man för ett lag så ska man köra som ett lag inte köra in sina lagkompisar som försöker skapa en utbrytning. Men lyckades ganska snabbt få stopp på den idiotin.
Strax efter blev där en större vurpa i fältet och en av killarna mådde inte allt för bra där han låg. Det gick i 55-60 km/h när det smällde så hoppas att skadorna inte blev för omfattade på de som gick ner.

Ca halvvägs in i loppet så började mina ben vakna till liv och jag försökte ett par gånger attackera på den första backen. Det visade sig att jag kom loss med ett par cyklister men vi blev inhämtade utför. Tänkte att det är bäst att vara med på noterna nu för snart händer där nog något.
Rätt som det var så så blev vi en grupp på 15 cyklister i front med de 2 största lagen väl representerade. Men gruppen var för stor och samarbetet fungerade inte allt för väl. Själv satt jag bara på hjul då jag menade på att jag inte hade något intresse av att köra. Med 11 varv kvar så var vi hämtade och jag försökte igen på backen och kom loss med 3 andra. Vi jobbade fint tillsammans och lyckades få 35 sek ner till fältet. Med 5 varv kvar så kom 2 man upp till oss och samarbetet gick helt i stå. Så jag satte mig i front tillsammans med en från Air Gas (Chris Honers gamla lag) och vi lyckades hålla fältet bakom oss. Med 1 varv kvar stod det klart att vi skulle köra om segern. Lite väl för het på gröten så körde jag igen i backen och kom loss men de hämtade mig tyvärr med 1 km kvar. I spurten så blev jag regelrätt spurtslagen men är trots allt nöjd med min 3:dje plats efter allt jobb idag.
Skönt att visa sitt värde här borta och att få lite respekt i klungan inför kommande tävlingar.

För att komma in på watt så hade jag ett snitt på 284 under de 2 h tävlingen varade. Fick jobba lite mot slutet av tävlingen om man säger så.

Att fixa en fin prisutdelning är inte hög prioritet här borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar