lördag 20 februari 2016

Watt,watt eller watt?

Idag har det varit en lugn dag här borta, var ute och rullade ca 2 h i det underbar vädret som råder just nu. Det är som man skulle säga i Sverige lagom. Det kunde gärna för min egen del varit ett par grader till men som sagt ska inte klaga.

Var inom den lokal cykelbutiken idag och pratade lite skit med ägaren. Har blivit bra kompis med honom och vi kan ha roliga konversationer. Så idag pratade vi watt och han frågade hur många watt jag körde på under 10 och 20 min. Eller han rättade sig och frågade hur många W/kg jag körde på.
För detta tror jag vi måste reda ut lite, Watt nörd som man är :)
Watt är effekten du trampar ut och väger du 100 kg för att ta något enkelt så har du mer massa att föra ner i pedalerna. Så 400 watt för en som väger 100 kg är inte desamma som 400 watt för mig som väger runt 65 kg. Det är där w/kg kommer in.
En som väger 100 kg och kör 10 min på 400 watt har 4 w/kg. Jag som klarar 10 min på 400 watt och väger 65 kg kör på 6.15 w/kg.
Så där ser ni ganska tydligt hur mycket det skiljer. Men det slutar inte där. Olika wattmätare har olika watt så det är otroligt svårt att jämföra watt med watt. SRM watt kontra Stages watt är inte desamma. Men kör du med stages så kan du alltid jämför med dina tidigare träningar samma gäller så klart SRM och alla andra wattmätare. Men att jämför de olika mot varandra blir inte rättvist.

Sen kommer vi till de olika watten i watten. Ja det är komplicerat det här men jag försöker reda ut watt problemet så gott jag kan.
Förra helgen så pratade vi watt efter tävlingen och jag hade 256 i snittwatt under 4 h. Då har det inte varit en mega hård tävling men inte heller någon fikarunda. En av mina lagkompisar hade då 378 eller något liknande. Ja visst han väger mer än mig och har en annan wattmätare men ändå. Jag sa vänligen men bestämt att det inte kunde stämma.
Då visade det sig att han hade ställt in sin data på normalized power. Vilket betyder att datan enbart tar de watten som trampas och tar bort alla dödpunkter under ett lopp så som när man frihjular.
Det är givetvis ett värde men när man pratar watt så pratar man snittwatt under hela loppet där man räknar med alla gånger man inte trampar.

Under ett linjelopp så behöver det inte vara en nackdel om man har lite watt. Det visar att man kört smart och sparat sina krafter till rätt tillfälle.
Hoppas ni har blivit lite mer kloka på watt efter min korta utläggning. Längre fram kommer en text om de olika wattmätarna också.

Kaffestället här borta!

1 kommentar:

  1. En liten kommentar. NP är inte borttagna nollor, det är ist den beräknade w som du hade haft om du kört i ett helt jämnt tempo. Detta kan man läsa mer om t ex hos Trainingpeaks. Dock kan man t ex i sin Garmin välja att ställa in den så att medelwatt tar bort alla nollor.

    SvaraRadera