fredag 11 mars 2016

keramiska lager eller inte?

Det har varit en lång men förhoppningsvis bra idag. Efter att ha blivit utfrågad så hittade jag ett gammalt klassiskt Amerikanskt hamburger ställe på vägen till bilen. Bestämde mig för att unna mig en ordentlig hamburgare. Stället hade även färskpressade juice så det ble rödbets juice till hamburgaren.
Ja jag vet att man ska dricka cola men tyckte det lät godare med färskpressad juice. Men det slutade med att juicen blev efterrätt.

När jag kom hem så hade jag lite tid över så jag hoppade snabbt på cykeln och körde ett kort intensivt pass med lite 30 sek intervaller. Mest för att väcka kroppen till liv inför morgondagens tävling. Nu sitter jag och väntar på min lagkompis som ska hämta upp mig. Än så länge är han bara 1.5 h försenad :)
Som jag har skrivit innan så har ordet tid samma mening i Italien som i USA. Det är inget man tar så hårt på. Men har ingen tid att passa här borta så det gör inte så mycket.

Har disskuterat keramiska lager med kunder och kompisar innan. Idag kom det på tal här borta och jag är givetvis inte sen att ge mig in i diskussionerna.
Jag håller med till 100% att keramiska lager är betydligt bättre än vanliga lager men de kräver också betydligt mer skötsel än vanliga lager. Man ska plocka isär de oftare för att rengöra och smörja in lagerna. Keramiska lager betyder mer underhåll på cykeln.
Så innan man tittar på keramiska lager så ska man kolla på sin cykel och se hur den ser ut. Där är massa saker man kan göra för att det ska gå lättare att trampa innan man ger sig på keramiska lager. Några saker att hålla riktigt rena är kedja, kassett och trissor på bakväxeln. Där är många watt att spara genom att ha dessa sakerna riktigt rena och fräscha. Rätt däck kan spara dig en hel del watt också. Den ända tiden du behöver lägga ner där är tiden det tar att byta däck.
Har man alltid ren kedja, ren kassett, rena trissor, bra däck och 100 % koll på sin cykel. Då är det dags att kolla på keramiska lager.

Ska man byta ut lager till keramiska lager så tycker jag man ska ta det i följande ordning. Skriver även
1 Hjulen
2 Vevlager -
3 Trissor -

Sen som med allt annat så finns där billigare och dyrare keramiska lager. Men min uppfattning är att man får lite vad man betalar för.

bilder från dagens strapatser.

Rödbetsjuice!

Amerikanarna tror de är bäst på allt!

Skjorta och finare byxor istället för cykelkläder!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar