söndag 6 mars 2016

Pallplats igen.

Ja dagens linjelopp blev en roligt historia men med besvikelse efter målgång. Det är aldrig roligt att bli tvåa men killen som slog mig spelade sina kort helt rätt när jag gjorde misstag. Men vi spolar tillbaka bandet lite.
Som jag skrev igår skulle vi köra ett varv på ca 50 km tre gånger. Det var inte så att farten var skyhög i starten. Så i den långa backen så satte jag upp farten och fick med mig 3 andra. Manade på de 3 andra att köra mer än var jag själv körde. Försökte spara krafter samtidigt vara på framkant i loppet.
Innan varvning så blev vi upphunna av fältet som är något mindre än vid start. Mot slutet på andra varvet började där hände saker ordentligt och folk började attackera. Det slutade med att en 8-manna grupp kom loss. Precis efter varvning ser jag att en av de bättre tempoåkarna attackerar och direkt följer jag hans hjul. Han kör så in i helvete de första 8-10 min och det var precis att jag klarade att ta min förningar. Vi kommer ikapp 8-manna gruppen precis i starten av backen och jag tänker direkt, Ska jag göra ordentligt skada så är det nu jag ska göra det. Så jag attackerar direkt och får ett bra hål ner till de övriga. På utförskörningen ser jag att en från KHS ( ett av de större lagen här) har kört från resten. Så tänker att detta är perfekt. Jag väntar in honom och vi får igång ett bra samarbete. Lite mer än halvvägs ut på sista varvet så ser jag att han är trött, men väljer att inte sätta honom på stigningarna. Där är trots allt 5-6 km utförskörning och 10 km på slätan innan målet kommer. Så tänker för att hålla undan så måste vi nog jobba tillsammans ett tag till. Men det var ett stort misstag. För precis efter toppen på sista backen så attackerar han och får 50 meter på mig som tyvärr växer. Så med 1 km kvar så ger jag upp och rullar besviken över mållinjen.
Killen som vann är en duktig tempoåkare och kan hålla fint tempo där det är lättåkt så haten av för honom idag.

Efter en god middag och 1 Sierra Nevada så har besvikelsen lagt sig. Roligt att få kliva upp på pallen för andra gången här borta.
Imorgon väntar lite träning på morgonen och på eftermiddagen är det ett klassiskt GP nere i LA.

Förklarade för amerikanerna att ett av Sveriges största idrottsarrangemang går av stapeln idag. Förklarade vad Vasaloppet är och får frågan hur många 100 som startar. Tar upp telefonen och visar ett Youtube klipp på en start från Vasaloppet. Första reaktionen är Fuck och sen försätter dom att titta på klippet full av beundran. Men jag måste hålla med dom, en Vasaloppsstart är något unik och helt otroligt.

Ber om ursäkt för om texten är osammanhängande, Är lite för trött för att skriva ett inlägg egentligen :)

Någor förbannad efter målgång!

pallen är alltid trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar