torsdag 15 december 2016

Asfalt är hårt och varför gör jag detta?

Slog upp ögonen i morse när dottern skrek pappa och hade någon frågat mig vad klockan var så hade jag gissat på att den var 05.30 som den brukar vara när hon vaknar till liv. Men idag stod uret på 07.02 och utan att veta om det så hade man fått en skön sovmorgon. 
Hade någon sagt för 1 år sedan att 07.00 var sovmorgon så hade jag skrattat men så fel jag hade då. Men nog om sömn och att få sova länge.

Idag var planen att få 4 h i distansfart men det hela började lite isigt. När jag lämnade lägenheten så såg man att det var halt på sina ställen. Började med att köra lite norrut och märkte ganska snabbt att vägen var hal som jag körde på. Så vände cykeln och körde tillbaka till Trelleborg. Väl inne i Trelleborg så svängde jag höger på en av de större vägarna som jag tyckte mig se att kommunen hade saltat. Det såg ut som det var blött på vägen iallafall. Men det som såg ut att vara vatten var istället ren is. Så i samma sekund som jag svängde ut på vägen så var vurpan ett faktum. Låg där och tyckte synd om mig ett bra tag innan jag tog mig upp på fötterna. Cykeln klarade sig helt okej, vilket kläderna inte gjorde. Jag själv fick de vanliga cykeleksemen och skadorna man får av att besöka marken. Uppskrapad på höft, knä och armbåge. nu på kvällen när jag sitter och skriver detta så är man bra stel i kroppen. Men det var inte värre än att jag kunde få ihop mina 4 h idag ändå.

Nu till rubriken. Har ställt mig fråga flera gånger den senaste veckan. Varför inte bara lägga av med elitidrott och ta det lugnt. Det här med att försöka lära sig springa gör att man går ont med konstant smärta i benen. Ibland är det skönt men när man ska på toaletten mitt i natten och benen knappt kan lyfta en då är det mindre skönt :)
Men förhoppningsvis så kommer det släppa lite längre fram. Det är trots allt inte så många veckor som jag har kunnat träna löpning ordentligt på. Men det går framåt men små små steg för varje vecka. I tisdags så körde jag först 3 h på cykeln i regn och direkt efter sprang jag 6 km med 4.37 tempo utan att förta mig. Har klockan liggandes på ryggen för att inte titta hela tiden. Blir lätt att man försöker jaga tider när man bara kan titta ner på armen så får gå på känsla ett tag till. .
Men svaret på varför jag gör detta är fortfarande bra och jag lovar att försöka komma fram till ett bra svar inom kort till er. 


Pyntade julgranen med lite coola strumpor igår.

Grymt ställe att avsluta ett distanspass på.
Trott eller ej så kommer där ett nytt inlägg i morgon med bland annat en liten text om ett nytt samarbete och om ny klubb inför 2017. Men innan det inlägget kommer så väntar lite löpteknik och intervaller direkt på morgonen imorgon.

1 kommentar:

  1. Hade varit kul att cykla på velodromen en dag ser nice ut! Hoppas du inte är allt för mörbultad, vi är ju inte 20 längre!

    SvaraRadera