måndag 25 juni 2012

SM linjet!

Som jag skrev igår var det en riktigt hård SM tävling igår över 180 km. 30 min innan start var det ett upprop på torget i Södertälje. Tyvärr öppnade sig himlen i samma stund som uppropet började. Sen började kaoset. Där var ingen ur arrangörsstaben som som hade koll på läget. För i samma stund som regnet kom så ställde sig även funktionärerna under taket för att slippa bli blöta. (stora delar av klungan stod där redan) Det slutade med att hela klungan tjuvstartade med ett par min. Sen väl under masterstarten så förstod inte alla i klungan att detta moment inte är en tävling utan en transport till starten. Så dom som började tävla bakom bilen vurpade så klart också dom första 1000 m. Det måste vara något typ av rekord. När vi passerade mållinjen så regnade det ofantligt mycket och mastern skulle släppa oss i nästa backe. Problemet var bara att samma personer som tävlade under mastern också la sig framför masterbilarna. Så det var total kaos ett tag.
Trots kaoset så kom vi till backen och tävlingen kom igång. På ena delen av varvet så stod där så pass mycket vatten att det nådde upp till vevpartiet på cykeln. Det var som att cykla i en mindre sjö.
Där gick en grupp ganska omgående och klungan hade reducerats från 145 till knappa 80 cyklister på ett par varv. Efter ca 6-7 varv så stod det ganska stilla i klungan och jag valde att attackera för att försöka nå upp till utbrytningen och samtidigt ligga bra till när pro tour proffsen skulle börja köra i klungan. Jag kom ikapp Ove Nilsson från Team Trek och en annan från CKC4 anslöt. Vi fick igång ett bra samarbete och plockade tid på gruppen framför samtidigt som luckan bak växte. Efter några varv där ute så fick vi veta att där var en grupp på ca 20 man på väg upp och vi slog av på tempot.
Gruppen som kom var dagens riktiga och så satt man med i finalen på SM. Gustav Larsson och Fredrik Kessiakof gjort ett hästjobb i gruppen och ute på sista varvet var utbrytargruppen inhämtad förutom Lucas Persson som fortfarande var där ute. Jag missade när 3 man gick från gruppen och anslöt med Lucas. Det visade sig att dessa 4 skulle göra upp om mästartröjan. Gjorde ett försök till att komma upp men hade 15 man på hjul direkt. In i näst sista backen satt jag för dåligt placerad och hamnade på fel sida när gruppen delade sig. Jag såg mitt mål med en topp 10 placering försvinna uppför backen samtidigt som jag tog i som ett djur för att täppa luckan. Vi kom nästan ikapp utför men i sista målbacken var jag färdig som cyklist och människa.
Tog mig i mål som nr 18 vilket jag är jag inte är super nöjd med. Men jag är otroligt nöjd över min körning under loppet och att kroppen klarar en hel del styrk. Nästa gång är det bara att ligga längre fram så blir det roligare.

Nu ligger jag och laddar i sängen inför morgondagens tempolopp. Ska bli spännande och se hur snabbt man kan köra men har inga mål uppsatta. Då jag knappt har rört tempocykeln i år. Men ont kommer det att göra och hjärta/lungor vill säkert hoppa ur kroppen.
Men mer om detta i morgon.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar