onsdag 10 december 2014

Styrka!

Igår blev det ett fint pass på ca 3.5 h med inslag av den sköna solen och på kvällen blev det ett bra styrke pass.

Det är det jag tänkte skriva lite mer om idag hur jag styrketränar. När jag simmade så var vi ner hos tyngdlyftningsklubben i Trelleborg och körde vår träning där tillsammans med en tränare som varit kopplad till SOK (Svenska Olympiska Kommité) och har tränat flera Svenska mästare i tyngdlyftning. När jag sen slutade simmade och började cykla så frågade jag tränaren om han kunde hjälpa mig framöver. Detta ville han mer än gärna. Tyvärr har han kommit lite till åren och har slutat som tränare men istället har jag fått en VM-deltagare som tränare istället. Så det går ingen nöd på mig.

Min styrketräning utgår från lyftningsövningar som jag tillsammans med tränaren knorrat till lite så dom ska passa en cyklist bättre. Kör stöt, frivändningar, stötdrag, marklyft, knäböj och vader. Allt detta med fria vikter för att få en stabilitet i hela kroppen. Tror det är otroligt viktigt att köra just med fria vikter så hela kroppen får jobba. Du använder inte bara låren när du cyklar, utan du använder så många andra muskler också. Samma sak med styrketräningen, kör du i en maskin använder du ett par muskler men kör du med fria vikter så kopplas fler muskler in.
Nu har jag varit igång med styrkan ett tag och börjar lägga på lite mer vikter och går ner i repetitioner. På dom riktigt "tunga" vikterna så kör jag en enkel repetition. För mig är det tungt men för personerna man tränar med är det rena baby vikterna :)
Men kör man med fria vikter så måste man lyssna på kroppen lite extra mycket så man inte lyfter fel eller lägger på för mycket. Men det är där det är skönt att man har en tränare som skriker till.

Sen kör jag givetvis mycket mage och rygg också. Mest med en pilates boll för att få balans och styrka på samma gång. Plankan är en annan tortyr övning man blandar in för att få ont i magen.

Ikväll är det knäböj, vader och stötdrag som står på schemat. Skönt att inte behöva cykla idag då det blåser 16-18 m/s och regnet piskar ner från ovan.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar